Gå till huvudinnehållet

Nyheter|16 nov, 2020

En miljon människor kräver EU-lag mot global avskogning

foto_Michael_Dantas
Våta regnskogsområden som Amazonas har aldrig tidigare brunnit, eller i alla fall sker det extremt sällan. Fram till sista åren. Foto: Michael Dantas / WWF-Brasilien.

Mer än en miljon personer har skrivit under en namninsamling som efterlyser en ny lag i EU för att stoppa den globala avskogningen. EU står för 10 procent av den globala skogsförstörelsen via råvaruimport. En stark lag skulle få stor effekt för att skydda världens skogar och den biologiska mångfalden.

Under hösten har kampanjen #Together4Forests engagerat människor att delta i en namninsamling för att uppmana EU-kommissionen att ta bort produkter kopplade till avskogning från den europeiska marknaden. För att undvika att avskogningen istället flyttas över till annan värdefull natur måste lagen också gälla andra ekosystem, samt förhindra människorättsbrott relaterade till naturförstörelse. Skogar är avgörande för liv på vår planet; de skapar motståndskraft mot klimatförändringar, de är hem för en rik mångfald av djur- och växtarter och de skyddar oss från spridningen av sjukdomar.

–En miljon underskrifter är ett historiskt stort deltagande, som visar att människor vill vara säkra på att de produkter de köper i Europa inte har bidragit till global avskogning, säger Per Larsson, skogsexpert, WWF.

Den stora efterfrågan på jordbruksprodukter inom EU bidrar till hela 10 procent av den globala avskogningen och skogsförstörelsen. En stor bidragande orsak är vår import av produkter som kött, soja för djurfoder, palmolja, kaffe och kakao. Sedan 2015 försvinner globalt tio miljoner hektar skog, motsvarande en yta större än Portugal, varje år.

–Produkter som driver på avskogning finns överallt i Europa, exempelvis kyckling som har matats med soja. Just nu är det omöjligt att veta vilka köp som bidrar till skogsförstörelse, men det går att ändra på. Vi behöver en stark EU-lag som tar bort de produkter som bidrar till avskogningen från våra butikshyllor för gott, säger Per Larsson.

EU-kommissionen har utlovat ett lagförslag nästa år och genomför nu ett samråd kring utformningen av denna lagstiftning. Det offentliga samrådet inleddes den 3 september 2020 och avslutas den 10 december 2020.

Svenska undertecknare är mycket engagerade i namninsamlingen och procentuellt sett till vår befolkningsmängd rankar vi tredje plats i antal undertecknare, efter Nederländerna och Belgien.

Om kampanjen.

#Together4Forests är en kampanj som leds av organisationer som Conservation International, Environmental Investigation Agency, Greenpeace och WWF samt stöds av fler än 140 naturvårdsorganisationer. Läs mer och skriv under namninsamlingen här:

För mer information, kontakta:

• Per Larsson, skogsexpert, WWF. telefon: 070-9611752, e-post: per.larsson@wwf.se
  • WWFs pressteam, press@wwf.se

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 26/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.