Gå till huvudinnehållet

Goda resultat|2023

Effektivt skydd mot tjuvjakt i Östafrika

Medium_WW2122503
African elephants (Loxodonta africana) at a waterhole - remote camera. Maasai Mara National Reserve, Kenya.

WWF arbetar aktivt för att införa innovativa verktyg som SMART (Spatial Monitoring and Reporting Tool) i flera regioner i världen.

SMART är en mjukvaruplattform med olika digitala verktyg för inrapportering och analys som hjälper naturvårdare förvalta och skydda vilda djur och naturområden. Genom analyserna kan parkvakter få smart stöd i att på plats att stoppa tjuvjägare och minska den illegala handeln med vilda djur.

Ett exempel är vårt engagemang i Östafrika, via WWF East Africa Wildlife Crime Hub, där vi har genomfört betydelsefulla uppgraderingar av SMART-verktyget. Denna förstärkning har inte bara effektiviserat övervakning och konflikthantering, utan också stärkt viltförvaltningen (skötsel och bevarande av vilda däggdjur och fåglar) i 40 skyddade områden.

WWFs fortsatta arbete fokuserar på att sprida och förbättra dessa verktyg, vilket stärker lokala aktörer och myndigheter i kampen mot tjuvjakten, läs mer om arbetet här.

Dela gärna:

Senast ändrad 05/04/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.