Goda resultat|2020

Grönt ljus för EUs 2030-strategi för biologisk mångfald

eu-2891828

Våra ekosystem är i kris. Men EUs nya strategi för biologisk mångfald som i oktober fick stöd av Europas miljöministrar, ger en historisk möjlighet för Sverige och alla andra medlemsländer att på allvar agera för att rädda naturen. Europas miljöministrar gav grönt ljus till EUs 2030-strategi för biologisk mångfald, inklusive ett löfte om att föregå med gott exempel och verka för ett ambitiöst ramverk för konventionen om biologisk mångfald (CBD).

WWF drev på för en ambitiös strategi

WWF har drivit på både i Sverige och inom EU (via WWFs europeiska policykontor, EPO) för såväl ambitiöst innehåll i strategin som för att den skulle antas av EUs medlemsländer. Och nu för att den också ska genomföras fullt ut. Vi förväntar oss att Sverige tar sitt ansvar genom att både genomföra strategins åtaganden på hemmaplan och att driva på för att nå en hög ambitionsnivå i FN-förhandlingarna om CBD 2021. Konventionen om biologisk mångfald bör få samma prioritet som Parisavtalet.

Senast ändrad 10/02/21