Partnerskapet mellan WWF Sverige och H&M Group grundar sig på en gemensam vision för en hållbar framtid för människor och natur. Syftet är att tackla central påverkan på miljön i H&M Groups värdekedja, med särskilt fokus på vatten, biologisk mångfald och klimat. Vårt arbete strävar även efter att leda och inspirera andra företag såväl inom som utanför modeindustrin, till lösningar som håller sig inom gränserna för vår planet.
I ett samarbetsprojekt mellan WWF Sverige och H&M Group har WWF Indonesien initierat ett projekt för skogsrestaurering och berikning av skog i Katingan, Indonesien. Projektet fokuserar på att återställa 350 hektar skog för att förbättra korridorer, som förbinder grönområden, för vilda djur och stärka den biologiska mångfalden. Detta åtgärdspaket är avgörande för att bevara en kritisk livsmiljö för orangutanger och stödja lokalbefolkningens försörjningsmöjligheter.
H&M Group är ett av 17 globala företag i valideringsgruppen för Science Based Targets for Nature pilotprojekt, där WWF Sverige har stöttat företaget under processen som en del av vårt partnerskap. Lanseringen av programmet för vetenskapligt baserade mål för naturen är ett viktigt framsteg för att hjälpa företag att vidta åtgärder kopplade till naturen i sina verksamheter, värdekedjor och innehav.
Läs mer om WWF och samarbetet här.