WWF-hemsida-topp-ljusare2

Öka värdet av din gåva

Skänk dina värdepapper eller din aktieutdelning till WWF. Din gåva ökar då i värde med drygt 40 procent.

Världsnaturfonden WWF är en skattebefriad stiftelse. Det innebär att när du skänker dina värdepapper eller din aktieutdelning går hela beloppet till WWFs arbete. Värdet på din gåva ökar med drygt 40 % jämfört med vad du själv hade fått disponera. På så vis gör din gåva ännu mer nytta.

WWF:s unika arbetssätt består bland annat av att hitta innovativa lösningar som tillgodoser behoven hos både människor och natur. Vi skapar hållbara modeller som andra kan ta över och utveckla vidare. Vårt arbete sker både på politisk nivå och i nära samarbete med företag runt om i världen samt med individer och organisationer i det civila samhället. För det behöver vi ditt stöd.

Så Här gör du för att bidra

Skänka aktier och värdepapper

Det är enkelt att skänka värdepapper till oss. Kontakta din bank eller depåinstitut för att be dem föra över de värdepapper du önskar till Världsnaturfonden WWF.
Vårt depåkonto hos SEB är 01-004-545 398 och organisationsnummer 80 20 05-9823.

Skänka aktieutdelning

När du skänker utdelningen från dina aktier gör du Världsnaturfonden WWF till mottagare (rättighetshavare) till din utdelning. Det behöver göras minst en vecka före bolagsstämman. För att se när bolagsstämman äger rum kan du kontakta din bank, depåinstitut eller besöka bolagens hemsidor.
Skriv ut gåvoblanketten nedan och kontakta därefter din bank eller depåinstitut som hjälper dig med resten.

HÄMTA gåvoblankett

Registrering av dina gåvor

På grund av banksekretessen får vi inte alltid fullständig information om vem som överfört värdepapper eller utdelning. För att vi ska kunna bekräfta att vi mottagit just din gåva, ber vi dig därför kontakta Anna Peterson Skogsborg på telefon 070-824 90 70.

Funderar du på vad din gåva går till?

Vill du veta hur din gåva gör nytta? Kontakta oss så berättar vi mer.

Hör gärna av dig till mig om du har några frågor!

Anna PS 2019-07

Anna Peterson Skogsborg

Fundraising Manager Major Gifts

anna.peterson.skogsborg@wwf.se

”Att skänka aktier är enklare än man kan tro”

Lars Schütt från Karlstad är en av dem som valt att skänka aktier till Världsnaturfonden WWF.

Jag har haft förmånen att leva ett långt och bra liv och har som många andra sparat med siktet inställt på barn och barnbarn. Nu när man börjar bli till åren kommer förstås funderingarna: Hur gör pengarna man skrapat ihop störst nytta?

Vi har flera hot som är av existentiell natur. Klimatet, haven, skogarna och den biologiska mångfalden. Allt det som är förutsättningen för människans existens. Jag har landat i beslutet att de pengar jag sparat gör mer nytta nu än senare. Det är nu vi har en chans att rädda det som finns kvar.

Jag har under lång tid arbetat som ekonomichef och då är man lite om sig och kring sig. Eftersom WWF är en skattebefriad stiftelse finns ju den här fina möjligheten att skänka aktier skattefritt. Med tanke på att aktiemarknaden har gått väldigt bra de senaste åren känns det fint att kunna bidra och öka värdet på sin gåva.

Att skänka aktier är enklare än man kan tro. Det är bara att ringa sin bank och be dem föra över det antal aktier man vill till WWFs värdepappersdepå. Svårare är det faktiskt inte.

LarsSchutt

Jag vill uppmana människor att tänka igenom den situation vi befinner oss i. Det är ont om tid. Och att skänka aktier är ett smart och enkelt sätt att bidra.

Lars Schütt, Karlstad.

Kolibri
Kontakta WWF

Hittar du inte ditt svar?
Hör av dig till oss

Dela gärna:

Senast ändrad 17/03/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.