En kväll för vår planet

Torsdag 26 augusti kl. 20.00 i TV4

Den första insamlingsgalan för planeten

Planeten befinner sig i ett akut läge. Människans aktiviteter påverkar vårt klimat och förstör naturen som vi alla är beroende av. Men när vi agerar kraftfullt kan vi vända trenden!

Torsdagen den 26 augusti klockan 20-22 sänds den första insamlingsgalan för planeten live i TV4. För nu är det dags att samlas och visa hur vi alla kan vara med och göra en insats för att bevara djur och natur och kämpa mot klimatförändringarna. Det är vår framtid som står på spel.

WWF – En kväll för vår planet

Programmet tar oss med på en inspirerande och gripande resa från havets djup, till skog och land och vidare in till städerna vi lever i idag. En resa som visar vår massiva påverkan på jorden, men framförallt hur vi tillsammans kan göra stor skillnad. Det blir fängslande reportage, unika artistframträdande och engagerande fakta som också visar på WWFs viktiga arbete både i Sverige och globalt. Vilka som blir programledare avslöjas i augusti!

Elephant

Bli fadder – var med för vår planet

Redan nu kan du bli fadder och på så sätt stötta WWF i arbetet med att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer. För det finns hopp. Där WWF aktivt jobbar för att skydda livsmiljöer, återhämtar sig livet igen.

HOTEN MOT VÅR PLANET

Klimatkrisen

Isbjörn
Arktis reglerar planetens klimat. Den vita ytan är en sköld som reflekterar bort större delen av solstrålningen – men just nu värms Arktis upp snabbast av alla platser på jorden. När klimatet förändras påverkas också livsmiljön för många djur. Man kan redan idag se hur olika arter anpassar sina vandringsmönster, får svårt att hitta föda eller partner, eller får minskad avkomma till följd av klimatförändringarna.

Förstörda livsmiljöer

Skogsskövling i Bolivia
Människan tar allt mer plats, skövlar och smutsar ner. Tropiska skogar bränns och avverkas för att ge plats åt vidsträckta odlingsmarker. De naturliga miljöerna förstörs och trängs undan. Många arter drabbas av förstörda och krympande livsutrymmen. En av de hårt drabbade arterna är bergsgorillan vars skogar utsätts av illegal avverkning.  Ett annat exempel är floddelfiner vars hem hotas av föroreningar och dammbyggen.

Överexploatering

Fiskebål och oljeplattform
Vi använder mer av naturens resurser än den tål. I Sverige lever vi i genomsnitt som om vi hade fyra jordklot till vårt förfogande. Hela 90 % av världens fiskbestånd är idag fiskade till sin gräns. Ett flertal arter hotas till följd av tjuvjakt och illegal handel. Överexploatering är en av orsakerna till att populationerna av vilda ryggradsdjur i snitt har minskat med hela 68% mellan 1970-2016.

Blue whales research trip in the Southern Hemisphere
Ditt stöd gör det möjligt

WWF arbetar tillsammans med lokalbefolkningar, företagspartners, forskare och organisationer för att bevara vår fantastiska planet. Där vi får arbeta och sätta in kraftfulla åtgärder, där kan naturen återhämta sig igen. Detta hade inte varit möjligt utan stödet från våra värdefulla supportrar.

WWF – en av världens ledande ideella naturvårdsorganisationer

Med 5 miljoner supportrar och projekt i mer än 100 länder är WWF en av världens ledande ideella naturvårdsorganisationer. I år 2021 fyller WWF Sverige 50 år och i samband med detta jubileumsår genomförs flertalet aktiviteter. Allt för att sätta ljuset på de utmaningar vår planet står inför.

Regnskog Amazonas
Stöd WWF som företag

WWF är tillsammans med företag engagerade att vända trenden för utrotningshotade djur, att få se livet myllra igen i haven och att skydda och återskapa levande skogar med rik biologisk mångfald.  Med ert stöd uträttar vi mer.

STÖD SOM FÖRETAG

Vill du få information om vårt arbete för planeten:

Senast ändrad 08/06/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.