Butik på hållbar väg

Summering

Utveckla elevernas medvetenhet som konsument, att genomföra intervjuer samt redovisa iakttagelser och slutsatser. Undersökningen kan även bidra till en utveckling i butikens hållbarhetsarbete.

butik-pa-hallbar-vag

Syfte

Att utveckla elevernas medvetenhet som konsument, att genomföra intervjuer samt redovisa iakttagelser och slutsatser. Undersökningen kan även bidra till en utveckling i butikens hållbarhetsarbete.

Medveten konsument
Det här behövs

  • Enkät (här som pdf).

Bakgrund

Butik på hållbar väg motiverar elevernas lärande och tränar eleverna att vara medvetna konsumenter. Med hjälp av eleverna utmanas butikens arbete med hållbar utveckling och ges möjlighet att se över hur butiken är en länk i en hållbar livsmedelskedja.

Gör så här

Förberedelser

  1. Gå igenom enkäten tillsammans med eleverna.
  2. Dela in eleverna i grupper om 3-5 elever.
  3. Kontakta en eller flera livsmedelsbutiker och berätta om undersökningen. Kom överens om tider som passar både elever och butikspersonal. Försök att dela upp butiker mellan elever, men finns det endast ett fåtal i er ort kan man dela upp enkäten mellan grupperna.
  4. Ge grupperna tid att förbereda sig inför besöket. Till höger hittar ni en lista med länkar med passande material att bekanta sig med.
  5. När det gäller färsk frukt och grönsaker är årstiden en viktig del i bedömningen av vad affären erbjuder. Be eleverna kolla upp klimatpyramider om vad som rekommenderas för olika säsonger.

Besök i affären

  1. Dela upp arbetet mellan elevgrupperna för att passa in i er undervisning och även yttre omständigheter.
  2. Undersökningens sex olika delar genomförs.

Efterarbete

  1. Samla klassen och be alla berätta om sina iakttagelser. Sammanställ synpunkter.
  2. Eleverna formulerar betygsättning med motivering och förbättringsåtgärder.
  3. Eleverna ska även sammanställer även resultatet för att ge till butikspersonalen.
  4. Återkoppla med butiken, boka in en tid för frågestund och låt butiken berätta fritt om deras miljötänk.
  5. Eleverna skickar även en redovisning till WWF, och för klassen. Diskutera kring deras iakttagelser och bedöm elevernas arbete.

 

Den här uppgiften kommer från utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.

Matnyttigt material

Dela gärna:

Senast ändrad 05/06/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se