Bli en matdetektiv!

Summering

Få eleverna att kommunicera och tillämpa kunskap om matvarors produktion och förädling.

bli-en-matdetektiv
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att få eleverna att kommunicera och tillämpa kunskap om matvarors produktion och förädling.

Det här behövs

  • Internet

Exempel på frågor:

  • Vad innehåller produkten?
  • Hur har den producerats? Ekologiskt eller konventionellt?
  • Var kommer de olika ingredienserna ifrån?
  • Var är slutprodukten producerad?

Gör så här

  1. Dela in eleverna i pargrupper.
  2. Dela ut ett antal vanliga livsmedel till varje grupp, exempelvis ketchup, makaroner, köttbullar, nyponsoppa, knäckebröd och drickchoklad.
  3. Skriv en lista med frågor om livsmedlet. Börja med att hitta på frågor gemensamt eller i grupperna.
  4. Byt livsmedel med en annan grupp och försök besvara kompisarnas frågor. För att få svar kan gruppen behöva söka på internet, fråga i affären, eller höra av sig till produktens konsumentservice.
  5. Beskriv de olika stegen i livsmedelskedjan där er produkt ingår. Illustrera gärna med en  bildserie.
  6. Var i kedjan kan produkten göras mer hållbar?

Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.

Bakgrund

På sin väg från jord till bord påverkar matproduktionen människor och natur. Maten vi äter kommer från en rad olika platser runt om i världen. Det är svårt att som konsument veta hur maten är producerad, så den här övningen ska ge eleverna möjlighet att följa produkternas väg till matbordet.

Dela gärna:

Senast ändrad 28/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se