Kofrisbee

Summering
Spela kofrisbee i tvåmannalag. Kasta frisbee och räkna insekter under frisbeen.
kofrisbee
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att upptäcka insekternas mångfald på en vanlig gräsyta.

Det här behövs

• Frisbees

Gör så här

1. Bilda tvåmannalag och döp dem till lag A, lag B, lag C, lag D och så vidare. Lagen tävlar mot varandra. Bestäm ett gemensamt mål 100-125 meter bort, till exempel ”björken”. Det gäller att komma till målet med så få kast som möjligt. Varje kast ger ett poäng.
  2. En deltagare från lag A (A1) och en deltagare från lag B (B1) går tillsammans. Det gör även A2 och B2, C1 och D1, C2 och D2 osv. Varje par har en frisbee.
  3. A1 börjar kasta frisbeen mot målet. Både A1 och B1 går till platsen där den landar på marken. A1 lyfter på frisbeen och försöker hitta småkryp under den medan B1 räknar ner från tio till 0; 10, 9, 8, 7… B1 är kontrollant och antecknar antal småkryp och om det är en insekt eller en spindel. Insekter ger kastaren A1 ett minuskast och spindlar ger två minuskast, som får dras av det totala antalet kast.
  4. Frisbeen har nått målet när den nuddat eller passerat målet. När paret nått målet räknar de ut antalet kast minus antalet småkryp och A1 får ett resultat, exempelvis åtta kast minus en insekt(-1) och en spindel (-2) = 5. När paret räknat klart byter de roller, A1 blir kontrollant och B1 kastar frisbee hela vägen tillbaka till utgångspunkten på samma sätt som A1 gjort.
  5. När både A1 och B1 är klara och har räknat ut sina poäng söker de upp sin lagkamrater A2 och B2 och lägger ihop sina respektive poäng med dem. Vilket lag fick minst poäng?
  6. Reflektera tillsammans med eleverna:
    – Hittade de flest spindlar eller insekter?
    – Var de enkla att hitta?
    – Vilken nytta gör småkrypen?

Insekter

Insekter är småkryp med sex ben och ska inte förväxlas med spindeldjur som har åtta ben samt kräftdjur och mångfotingar (kallades tidigare tusenfotingar) som har fler ben än åtta. De flesta småkryp lever sitt liv utan att vi människor är medvetna om dem. Några få insekter, som getingar, myggor och knott blir vi oftare påminda om än andra och ibland hittar vi spindelnät i ett hörn. Det är kanske vår okunskap om många småkryp tillsammans med att vi hittar dem på undangömda platser, som gör att vi ofta har en negativ syn på dem. En komocka är platt som en pannkaka och rund som en frisbee. Komockan ligger aldrig kvar särskilt länge. Den äts upp av allehanda kryp. Småkryp och komockor hör ihop!

Senast ändrad 18/05/20