Mun, mule och nos

Summering
Öka elevernas kunskap om vad våra tamdjur äter och djurens roll i matproduktionen.
mun-mule-nos
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att öka elevernas kunskap om vad våra tamdjur äter och djurens roll i matproduktionen samt bevarande av den biologiska mångfalden.

Det här behövs

• Djurfoder som hö, halm, ensilage, havre (växtmaterial eller bilder)
  • Bilder på dem som bor på bondgården (kor, grisar, höns, får, hästar, hundar, katter och bönder)

Mat och klimat

Ungefär 25 procent av vår klimatpåverkan och vårt ekologiska fotavtryck kommer från det vi – och djuren i matproduktionen – äter.

Gör så här

1. Låt eleverna berätta om sina djurerfarenheter. Känner de någon som har en bondgård eller bor de själva på en gård? Om inte, har de exempelvis sett något bondgårdsdjur, varit på en bondgård, mjölkat en ko eller plockat ägg?
  2. Visa olika typer av djurfoder på bild eller ta med riktigt foder. Låt eleverna para ihop fodret med djurbilderna och diskutera utifrån följande frågor:
    – Äter alla djur samma foder?
    – Vad är hö?
    – Vad innehåller hönsfoder?
    – Vad är hund- och kattmat?
    Ta hjälp av korta filmer med bonden Åse.
  3. Skapa tillsammans en bondgård antingen med hjälp av bilder i klassrummet, eller med naturmaterial ute. Hur ska gården vara utformad för att djuren ska trivas och må bra? Låt eleverna välja mat till djuren och till bonden. Vilken typ av foder/mat ska djur och människor ha för att må bra?
  4. Dela in eleverna i grupper och låt dem fundera över hur de skulle sköta ett djurslag en dag. Vad behöver djuret äta och göra? Låt grupperna komma fram till vilka frågor de skulle vilja ställa till ett djur som finns på en lantgård. Be grupperna att ställa tio frågor till exempelvis kon. Låt dem fundera på hur kon skulle ha svarat. Anteckna frågor och svar och utforma gården efter djurens svar. Låt eleverna redovisa vad de kommit fram till genom att de ritar djuret, dess mat och andra behov. Eleverna kan gärna lägga till en faktaruta.
  5. Sätt upp teckningarna och be varje grupp/elev berätta om sin bild i klassrummet. För sedan ett samtal om olika djurs behov och om människans behov utifrån frågorna nedan:
    – Vilka djurslag behöver ungefär samma mat?
    – Hur skiljer sig de respektive djurens mat från människans?
    – Gruppera djuren i rovdjur, allätare och växtätare.
    – Vilka djur äter vi?
    – Vilka djur äter vi inte?
    – Vilka djur producerar något som vi gör mat eller kläder av?

Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.

Senast ändrad 29/05/20