Du är med och skapar den hållbara framtiden

Många i Sverige är engagerade i klimatfrågan, oroliga över följderna av ett varmare klimat och vill göra förändringar i sin vardag för att som enskild individ bidra till omställningen mot en hållbar framtid.

Det som är bra för klimatet är bra för dig

Ofta upptäcker man att det som är bra för klimatet även är bra för vår hälsa och vårt välbefinnande. Som att cykla korta sträckor istället för att ta bilen. Eller att äta en mer varierad kost genom att öka mängden vegetariskt och minska på köttet.

Vi vill – nu måste politikerna skapa förutsättningarna

Ett villkor för att vi som individer ska kunna leva klimatsmart fullt ut är att våra politiker skapar förutsättningar för oss att lyckas. Det behövs rejäla satsningar på en infrastruktur och ett energisystem som gör hållbara transporter och färdmedel möjliga. Vi behöver också få förutsättningar att värma våra bostäder med hållbar förnybar energi.

WWF arbetar med att påverka beslutsfattare i rätt riktning. Därför är det viktigt att vi som väljare höjer våra röster så att det blir tydligt att vi vill se beslutsamhet i klimatfrågan.

Fem viktiga områden där du kan bidra

Det finns mycket du kan göra för att bidra till ett stabilare klimat – utöver att påverka politiker. Hur vi bor, hur vi transporterar oss, vad vi äter och hur våra pengar investeras spelar en stor roll i hur mycket utsläpp vi orsakar i vår vardag.

BILEN – mer kollektivtrafik och förnybara bränslen

Transporter och privat bilåkande står enligt Naturvårdsverket för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Därför är det viktigt att vi åker mindre bil. WWF vill till att börja med halvera fossila bränslen som används till resande. För att uppnå det vill WWF se transporter som helt baseras på el och hållbara förnybara bränslen. Vi måste också minska på flygandet.

Läs mer här

BIFFEN – mindre kött bra för både hälsa och miljö

Enligt Jordbruksverket står animaliska produkter, som kött, mjölk och ost, för en femtedel av de globala utsläppen av växthusgaser. Att äta mindre kött och ersätta det med till exempel baljväxter, är positivt för både miljö och hälsa. WWF vill att vi halverar såväl köttkonsumtionen som svinnet av mat.

BOSTADEN – mer energisnål vardag

Nästan en tredjedel av all energi som produceras i Sverige går till uppvärmning av byggnader. Politikerna behöver ställa högre energikrav på nybyggen och renoveringar.
Du kan själv bidra genom att till exempel sänka inomhustemperaturen och byta till energisnåla vitvaror. WWF vill att vi halverar utsläpp från fossila bränslen från våra bostäder.

BUTIKEN – Shoppa mindre och smartare

Vår konsumtion av nya prylar står för en väsentlig andel av våra växthusgasutsläpp genom de industrier som tillverkar dem. Och utsläppen fortsätter att öka. Våra politiker måste underlätta för en minskad och smartare konsumtion men vi kan alla hitta sätt att minska ändra vår livsstil. WWF vill halvera shoppingen av nya varor.

BÖRSEN – spara klimatsmart

Visste du att dina spar-, försäkrings- och pensionspengar investeras i olja och kol?
 Som privatperson kan du se över i vilka bolag du investerat i. Kontakta din bank och fråga efter placeringar som inte bidrar till global uppvärmning.

Läs mer här

Varför borde vi äta mindre men bättre kött? Se filmen om Köttguiden!

Klimatsmarta tips!

Med enkla medel kan du spara energi och minska dina koldioxidutsläpp.
Vi kan alla hjälpas åt att hejda klimatförändringarna!

• Byt alla lampor till effektiva och bra LED-lampor

• Spara onödig elförbrukning genom att släcka lampor när ljuset inte behövs, dra ur mobilladdare när de inte används och stänga av apparater istället för att ha dem i standby-läge.

• Täta kring fönster och dörrar med nya tätningslister så att värmen hålls kvar inne. Använd gärna tjocka gardiner att dra för på natten.

• Sänk värmen med en grad, ta på dig mer kläder istället.

• Tvätta i 30 eller 40 grader istället för 60 grader, så ofta som möjligt. Detta nästan halverar energianvändningen.

• Spara på varmvattnet, till exempel med hjälp av  snålspolande kranmunstycken. Hur ofta och hur länge du duschar påverkar också energianvändningen. Att diska i diskmaskin sparar energi jämfört med att diska för hand.

• Kolla upp möjligheten att tilläggsisolera om du bor i ett gammalt hus. Alla hus kan idag byggas eller renoveras till en standard där de genererar mer energi än de använder på ett år.

• Byt fossil värme och el mot förnybar från vind, sol, vatten och geotermisk energi (som bergvärme). Se till att möbler inte blockerar elementen.

• Minska matsvinnet genom att planera inköpen, förvara maten rätt och ta vara på resterna. Läs mer om hur du äter planetvänligt på www.wwf.se/biffen

• Cykla och åk kollektivt, gå gärna med i en bilpool om det finns där du bor. Ska ni ha egen bil, välj el- eller biogasbil.

• Jobba hemma någon dag i veckan om det är möjligt för dig, så undviker du onödiga transporter och ökar din produktivitet.

• När du behöver köpa något nytt till hemmet, kolla först begagnatmarknaden. Välj gärna saker av hög kvalitet som håller länge. Ta hjälp av miljö- och energimärkningen.

• Engagera dig i miljöfrågor och ställ krav på kommunpolitiker att vidta lokala åtgärder för att minska klimatpåverkan.

WWF arbetar på många plan med klimatfrågan
Läs mer om WWFs klimatarbete

Senast uppdaterad 2017-01-17

WWFs Köttguide

Fiskguiden 2015

Köttguiden i PDF-format

Köttguiden - sammanfattning

Köttguiden som app

Köttguiden  finns även som mobilapp för Android och iPhone.

Ladda ner Köttguidens app

WWF Earth Hour 2017
- tillsammans för klimatet

Earth Hour 2016 - Tillsammans för klimatet

Lördag 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid tar världen ställning för planeten under WWF Earth Hour – världens största miljömanifestation. Var med och uppmana makthavarna att ta krafttag för klimatet du också!

Allt om Earth Hour 2017

Min vardag