Gå till huvudinnehållet
Dzombo village. Kwale, Kenya

Människorna i Sautimoja skyddar livsviktiga träd

I Tanzania är en majoritet av skogsavverkningen illegal och myndigheterna saknar resurser för att skydda skogen. I ett av södra Tanzanias vildmarksområden har lokalbefolkningen nu tagit över ansvaret för att bevara skogen för kommande generationer.

Athumini Rasjidi och Mohamed Hashim Akili är två av de 650 invånarna i byn Sautimoja i södra Tanzania. Befolkningen är bönder och på de små åkerlapparna växer främst majs, ris och kassava men också jordnötter och sesamfrön. Förutom jordbruk finns det få sätt att försörja sig på den tanzaniska landsbygden och en stor del av människorna lever under fattigdomsgränsen.

Sautimoja ligger mitt i Selous, ett av de få stora kvarvarande vildmarksområdena i Afrika, som bland annat är hem till den näst största elefantpopulationen på kontinenten. Byn är omgiven av en torrskog som går under namnet Miombo, det lokala namnet på ett av de vanligaste trädsläktena i gränsområdet mellan Tanzania och Moçambique. Skogen ägdes tidigare av staten, men 2014 tog byn över ett 22 000 hektar stort område, ungefär lika stort som Stockholms kommun.

– Vi vill förvalta skogen lokalt eftersom naturresurserna är en del av vårt liv. Den ser till att vi har bra luft, att vi får nederbörd och har en god miljö i största allmänhet, säger Athumini Rasjidi, som är en av medlemmarna i Sautimojas miljökommitté.

Trädkronor i Tanzania

Med stöd från WWF, lokala myndigheter och organisationer har invånarna tagit fram en plan för hur skogen ska användas. Byn blir den formella ägaren av skogen vilket betyder att de får behålla de intäkter som genereras från försäljningen av timmer och andra råvaror, förutsatt att skogen sköts på ett hållbart sätt. När lokalbefolkningen får fördelar av skogen är de också motiverade att skydda miljön för kommande generationer.

Nyligen har byn gjort upp med en lokal uppköpare om att sälja 44 kubikmeter timmer. Avtalet är värt 170 000 kronor och hur inkomsterna ska användas beslutas gemensamt av invånarna på bymöten.

– Vi har börjat bygga ett bykontor och vi planerar att bygga vårdcentraler eftersom vi i dag måste resa till andra byar för att få sjukvård. Vi vill också bygga lärarbostäder för att locka till oss lärare och göra det lättare för dem att bo här, säger Mohamed Hashim Akili, som är byns ordförande.

Illegal skogsavverkning är ett stort problem i Miomboskogen som i dag befinner sig vid en vändpunkt. Stora fyndigheter av olja, gas och andra mineraler har på senare år gjort regionen till en av de snabbast växande i Östafrika. En ny asfalterad väg håller på att byggas och flera gruvbyar är på väg att växa fram. När fler människor flyttar in i naturområdet ökar risken för illegal skogsavverkning och tjuvjakt.

Pojke med trädfrukt i Tanzania

Samtidigt lever många av människorna i södra Tanzania i extrem fattigdom och befolkningen beräknas öka till det dubbla före år 2030. För att levnadsvillkoren ska bli bättre måste naturen hålla sig ”frisk”, eftersom människorna är direkt beroende av den för sin försörjning. Genom att låta invånarna ta över ansvaret för skogen kan deras livsvillkor förbättras, samtidigt som skogens resurser bevaras.

– Genom att förvalta skogen lokalt kan vi bekämpa den illegala avverkningen. Samtidigt kan vi skydda trädarter som är utrotningshotade och som ger de vilda djuren en god livsmiljö. I framtiden kan djuren locka turister och ge oss ökade inkomster, säger Athumini Rasjidi.

– Detta betyder mycket för mig som bonde eftersom det ger mer tillförlitligt regn och även vatten eftersom de flesta floder kommer att skyddas, påpekar Mohamed Hashim Akili och tillägger att genom att delta i patrulleringen av skogen kommer hans familj att få en alternativ inkomstkälla.

– Vi vill förvalta skogen lokalt eftersom naturresurserna är en del av vårt liv. Den ser till att vi har bra luft, att vi får nederbörd och har en god miljö i största allmänhet.

Athumini Rasjidi Medlem i Sautomojas miljökommitté
planeten-foto-bjorn-.jpg

Kämpa med oss mot naturkrisen

På drygt 50 år har populationerna av vilda ryggradsdjur minskat med 69 procent i genomsnitt* och ofattbara 1 miljon arter är riskerar att försvinna**.  Men det är inte för sent att ändra den negativa utvecklingen.

Stötta vårt arbete för en levande planet –  bli Planetfadder!

*Visar undersökningar av 31 821 populationer hos 5 230 arter av vilda ryggradsdjur, mellan åren 1970 och 2018. Källa: Living Planet Report 2022. **Källa: IPBES Global Assessment on Biodiversity and Ecosystem Services, 2019

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden och kämpa mot klimatförändringarna.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsdetaljer

Signera autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Dela gärna:

Senast ändrad 04/11/21

Besök Frågor och svar om du har några frågor.