Gå till huvudinnehållet

WWF och Gina Tricot startar samarbete kring vatten

Büyük Menderes coast.
Büyük Menderes, Turkiet

Gina Tricot och Världsnaturfonden WWF har inlett ett samarbete för att ta fram en vattenstrategi för Gina Tricots verksamhet - från leverantör till konsument. Tillsammans ska parterna analysera företagets risker kopplade till vattenanvändning i värdekedjan och ta fram mål och åtgärdsplan. Gina Tricot ska även samarbeta med andra aktörer i regioner med stora vattenrisker.

Modebranschen har stor miljöpåverkan, framför allt på vatten, och både WWF och Gina Tricot vill driva på för en mer hållbar modeindustri. För WWF är friskt och rent vatten en förutsättning för en levande planet och en viktig del i naturvårdsarbetet. För modeindustrin är en omställning till hållbar produktion och konsumtion både affärskritisk och nödvändig om globala klimat- och miljömål ska nås.

– Vatten är en central resurs i textilproduktionen. Det används till allt från att odla grödor som bomull till att färga textilier och tvätta färdiga plagg. Brist på vatten eller föroreningar kan få allvarliga konsekvenser för människor, natur och samhällen men också för företag. Därför är det av högsta vikt att vi som företag har en proaktiv och ansvarsfull vattenförvaltning, säger Emma Garrote, som är global produktions- och hållbarhetschef på Gina Tricot.

I samarbetet ska WWF och Gina Tricot ta fram långsiktiga strategier och mål för att stärka företagets vattenförvaltning och införa mer hållbara metoder i den egna verksamheten och bland leverantörerna. Gina Tricot ska även delta i förbättringsprojekt med andra aktörer i regioner med stora vattenrisker samt inspirera andra företag att aktivt arbeta med en ansvarsfull vattenförvaltning.

– Det är positivt att allt fler textilföretag tar vattenfrågan på allvar, vilket även Gina Tricot visar tydligt. WWFs program hjälper företag att förstå sina vattenrelaterade risker och hur de ska agera för att minska dem. Samtidigt banar arbetet väg för en större hållbar förändring då en stor del handlar om att samverka med och inspirera andra, säger Daniel Robertsson, chef för samhälls- & näringslivsutveckling på WWF.

Samarbetsavtalet mellan WWF och Gina Tricot löper till att börja med på tre år. Gina Tricot är det andra svenska modeföretaget som ansluter sig till WWFs vattenprogram (water stewardship) – sedan 2011 har WWF samarbetat med H&M Gruppen.

Så påverkar textilbranschen/modeindustrin miljön
Textilbranschen har stora miljöutmaningar och påverkar klimat, vatten och biologisk mångfald. Den största påverkan kopplas framför allt till produktionsprocesserna i leverantörsledet och till råmaterialen som används i textilierna.

Läs mer om WWFs program för vattenförvaltning (water stewardship)

För mer information, kontakta:
Erika Sundell, ansvarig företagssamarbeten på Världsnaturfonden WWF, erika.sundell@wwf.se, 070 544 82 92

Dela gärna:

Annat aktuellt

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 05/05/20

Besök Frågor och svar om du har några frågor.