Reportage|07 Mar, 2019

Våga tåget i sommar

iStock-591994176-Eko2-18

Har du klimatångest men stort resesug?

Deppa inte – boka en tågresa i stället! Tåg är inte bara
klimatsmart utan även ett roligt sätt att resa.
WWF Magasin har mött några inspirerande tågvagabonder.

TEXT: MARTINA STRAND NYHLIN

Tre generationer åkte till Italien

Katarina bor i Skellefteå och har alltså många timmars resa bara för att komma till Sveriges södra gräns. Men det hindrade henne inte från att tågluffa till Italien. Barnen och mormor följde med.

Det var en jättebra resa! Jag har redan börjat planera för nästa! säger hon.
Katarina Dahlberg har alltid gillat tåg, men hade aldrig tågluffat. Inte hennes mamma heller. Sommaren 2017 gav de sig iväg allihop.
– Det är perfekt att vara tre generationer som reser tillsammans, nu kan vi dela minnena, säger Katarina.

Resegänget planerade över Europas karta och önskade tillsammans. Barnen krävde sol och bad så en veckas badsemester i Gardasjön blev målet. Besök i Berlin, Saltzburg, Dachau, Innsbruck och Verona planerades också in. Hemresan gick Innsbruck–Hamburg–Köpenhamn och tillbaka hem.

– Vi bokade alla biljetter via Tågbokningen.se. Vi ville ha allt bokat i förväg, säger Katarina.

Att familjen bor i Skellefteå i Västerbotten var inget hinder för tågsemestern.

– För mig var det nästan tvärtom. Ska man åka flyg härifrån finns det typ bara Kreta och Mallorca att välja på. Med tåg känns det som att jag kan åka vart som helst i Europa, säger Katarina.

Den klassisk badsemestern på det italienska hotellet med pool blev toppen.

– Det uppskattades, barnen badade hela tiden och gillade att vara på samma plats ett tag. Nästa gång vi åker ska vi planera in fler längre stopp på vägen. Barnen tyckte nog att det blev lite väl mycket flackande, säger Katarina.

Men alla var nöjda med resan. Klara, 10 och Albin, 13 hade med sig surfplattor och mobiler för eventuella tråkiga stunder och kortspel.

– Ofta satt vi bara och pratade medan naturen flög förbi. De stunderna är mina bästa minnen från resan, sammanfattar Katarina.

Tips:

Tänk på tiden på tåget som vilotid.
Ta god tid på er, stanna gärna två nätter på samma ställe.
Undvik klassiska sevärdheter i högsäsong om du tycker illa om att köa.

Resrutt

Ditresa: Nattåg Umeå–Göteborg. Färja Göteborg–Kiel.
Tåg Kiel–Hamburg, följt av Hamburg–Berlin.
Sedan via Prag, Saltzburg, Dachau, Innsbruck, Verona
till en vecka vid Gardasjön.

Hemresa: Innsbruck–Hamburg, sedan vidare
via Köpenhamn till Umeå.


 

Syskonen följde i mosters spår

Christina och hennes bror Karl Fredrik har hört många familjehistorier om deras mosters härliga au pair-liv i Frankrike. Som pensionärer bestämde de sig för att följa i hennes spår – och fick en fantastisk semester på kuppen.

Det är lite arbetsamt att åka tåg, men väldigt roligt! säger Christina Wasén.

Hon bor i Mjölby och hennes bror Karl Fredrik Wasén i Eslöv och som unga åkte de mycket tåg. När de våren 2016 bestämde sig för att se de vackra franska omgivningar där deras moster var au pair på tjugotalet var det självklart att ta tåget. Men att boka resan var inte lika självklart, särskilt som syskonen inte ville beställa via nätet.

– När vi var unga kunde man ringa närmaste resebyrå och fixa en tågresa. Nu kunde resebyrån vi blev rekommenderade inte hjälpa oss. Men vi gav inte upp, till sist hittade vi en rese- byrå i Linköping som fixade interrailkort och bokade kompletterande biljetter åt oss, säger Christina nöjt.

Resan gick från Sverige via Hamburg och vidare till München. Målet var samhället Bridoré där de bodde i en hyrd stuga i fem dagar och fick gott om tid att hitta det slott där deras moster bott när hon var au pair.
– Det var fantastiskt att äntligen se det hon alltid pratat om! säger Christina.

Under resan besökte de också museet med ismannen i Bolzano, Venedig och Mont St Michel i Normandie.
Till andra pensionärer som tror de är för trötta för tågsemester hälsar Christina att de bör tänka om.
– Det är alltid lite jobbigt med resor, men tåg är roligare än flyg eftersom man får se så mycket.

Tips:

Packa lätt.
Ha stora marginaler vid tågbyten.
Räkna med lite förseningar så blir du inte besviken.

Resrutt

Ditresa: Tåg Eslöv–Köpenhamn–Hamburg.
Sedan Hamburg–München, München–Bolazano där de övernattade. Tåg Bolzano–Venedig, sedan nattåg Venedig–Paris och vidare med tåg och buss till Bridoré utanför Paris där de hyrt stuga.

Hemresa: Buss och tåg via Loches till Rennes, Bayeux och Arromanches och Paris. Kvällståg Paris–Basel, nattåg Basel–Hamburg. Lokaltåg till Lübeck och därifrån till Köpenhamn. Sist Köpenhamn–Malmö–Eslöv.


 

Tre resor i en för Per-Eric

Uppsalabon Per-Eric Rosén älskar att cykla och att åka tåg. Men varför välja det ena eller andra färdsättet? I somras tog han med cykeln på tåget och åkte till Storbritannien. På resan klämde han även in ett orkestermästerskap och ett cykellopp.

Per-Eric Rosén är miljöpartistisk politiker i hemstaden Uppsala och så miljöengagerad att han inte ens tittar på flygpriserna längre.

– Jag har inte råd klimatmässigt att flyga, helt enkelt, säger han.

Men resa vill han göra och det har blivit en självklarhet att ta sig ut i Europa med tåget. Han har bland annat rest till Sevilla och Bologna och från Japan till Sverige (!) med tåg.

Resan han gjorde sommaren 2017 var egentligen tre. Första stoppet var på World Music Championships, VM i blåsorkester i Kerkerade i Nederländerna. Sedan tog han tåg och cykel till färjan Hoek van Holland–Harwich och till slut tåg och cykel om vartannat i Storbritannien tills han nådde Brampton där han skulle vara volontär på ett cykellopp. Hem åkte han via Berlin och sen snälltåget till Uppsala.

– Jag kollade tider på nätet och sedan bokade jag biljetter i varje land för sig via nätet, säger han.
Cykeln han tog med gick att vika ihop, men har man väl tagit sig till Europa brukar det vara lätt att ta med även vanliga cyklar, är hans erfarenhet.

– Det går ofta att boka plats för cykeln, säger han.

Att Per-Eric Rosén inte väjer för att resa med tåg är tydligt, eftersom han senare samma sommar åkte på ytterligare en tågresa – denna gång till Trondheim tillsammans med sin flickvän.

– Det gick väldigt smidigt via Duved och med byte i Storlien till Trondheim. Det är en bra rutt om man vill göra en enkel turistresa! säger han.

Tips:

Boka via nätet för att hitta billiga biljetter.
Välj långsam färja före snabbfärja om du behöver komplettera tåget.
Försök planera dina semester- och mötesplaner så att det går att resa hållbart!

Resrutt

Ditresa: Nattåg Uppsala–Malmö. Byte i Köpenhamn och sedan via Flensburg, Hamburg och Duisburg till Herzogenrath. Cykel till Rotterdam. Nattfärja Hoek van Holland–Harwich och sedan cykel och tåg till Brampton.

Hemresa: Nattfärja Tåg Brampton–Newcastle, färja North Schilelds–Amsterdam. Tåg till Berlin. Snälltåget till Malmö (inklusive färja Sassnitz–Malmö). Tåg Malmö–Stockholm.

 


 

Hamburg tågstation.

Jonas gjorde en egen tågguide

Det går att åka nästan vart som helst i Europa med tåg. Men kunskapen om hur man reser  har fallit mer och mer i glömska och få resebyråer bokar tågresor i dag. Gävlebon Jonas Ryberg gjorde en egen guide till tågets Europa.

Tips

Boka tidigt för billiga biljetter, stopp längs vägen ingår i priset.
Interrail är bäst om man ska besöka många ställen. Glöm inte boka plats- och sovplatsbiljett.
Stora förändringar i tidtabellen görs före jul och vid midsommar.

Vart vill du åka?

Centralens resebutik i Kalmar säljer enbart tågresor. Här utgår Ivar Karlsson, en av resebyråns ägare, från den nästan ofrånkomliga knutpunkten Hamburg och listar bra rutter med tåg i Europa:

Hamburg–Karlsruhe–Paris
Hamburg–Wien–Budapest
Hamburg–Basel–Lyon–Barcelona
Hamburg–Innsbruck–Ancona färja till Patras (nära Aten)
Hamburg–Wien 815–Budapest
Hamburg–Zurich–Milano–Rom eller
Hamburg–Innsbruck–Venedig–Rom

Här kan du boka tågbiljetter:

SJ.se
Interrail.se
Tagbokningen.se – svensk tågbokningssajt
Bahn.de – tyska järnvägsbolaget
CD.cz – tjeckiska järnvägsbolaget
Loco2.com – privat återförsäljare som säljer biljetter till flera länder
Intercity.pl – polska järnvägsbolaget
Oebb.at – österrikiska järnvägsbolaget
Thalys.com – privat tågbolag
Seat61.com – har bra tips om biljetter
Eurail.com – har appen railplanner där du kan planera din rutt

Drivs inte tågen i Europa på kol?
Johan Söderblom, WWFs klimatexpert svarar

Hur klimatsmarta är de europeiska tågen?
– Det kan variera mycket mellan olika länder, beroende på hur stor andel av tågen som kör på el och hur den produceras. I Europa i dag kör ungefär 70% av tågen på el och 20% användbar förnybar energi.

Vilka länder har kommit längst när det gäller miljövänlig el?
– De nordiska länderna har väldigt låga utsläpp från tåg, och det gäller exempelvis Österrike, Schweiz och Tyskland.

Är det alltid bättre att ta tåget än att flyga om man ska ut i Europa?
–Ja, oavsett vilket sorts tåg det är så är det alltid bättre än både flyg och bil, delvis eftersom få tåg drivs helt på fossilt bränsle och inte har några höghöjdsfaktorer som flyget har. Den som vill räkna mer på sin resa kan göra det på ecopassenger.hafas.de

Hur ska man tänka kring färjor som ofta ingår i tågresan?
– Färjorna kan visserligen öka utsläppen men på en del av sträckan men de är aldrig värre än flyget, så totalt sett är tåg alltid bättre. Dessutom kan vi snabbare ställa om båttrafiken till lägre utsläpp, medan flygsektorn kommer att ta betydligt längre tid.

Senast ändrad: 2019-08-23

Dela den här artikeln

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se