Mexico City vid soluppgång

Hållbara städer

Världsnaturfonden WWF arbetar för hållbara städer utifrån visionen One Planet Future – en framtid på en levande planet där människor i alla länder ges möjlighet att leva ett gott liv och där planetens biologiska mångfald förvaltas på ett hållbart sätt.

I vårt arbete med städer fokuserar vi speciellt fem utmaningar för hållbara städer:

• Hållbara ekologiska fotavtryck
  • Bevarade ekosystemtjänster och biologisk mångfald
  • Investeringar, innovationer och entreprenörskap
  • Lärande och delaktighet
  • Städers ledarskap och internationell samverkan

Vår stad 2030

Eleverna börjar med att undersöka dagsläget i en del av staden. De studerar sedan mål i kommunens Energi och klimatplan och utgår från dessa när de beskriver sin stadsdel och livet i staden år 2030. Som avslutning  redovisar eleverna sina iakttagelser och ger råd till kommunens/stadens beslutsfattare.

Hittills har följande kommuner genomfört  arbetat med Vår stad 2030 och genomfört rådslag tillsammans med politiker och näringsliv:
Lund, Helsingborg, Kristianstad, Växjö, Västerås, Eskilstuna, Karlstad, Uppsala, Sollentuna och Umeå. Gävle förbereder och genomför en egen variant 21 mars 2017.

Handledning

Lärarhandledning för ämnesövergripande undervisning om och för hög ekologisk och social hållbarhet i staden.

Molnig lysande stad på natten
Lärarhandledning

Vår stad 2030 – Vi är på god väg mot ett hållbart samhälle

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.