Cykelpendlare i stan

Vår stad 2030

Vår stad 2030 är en del i Världsnaturfonden WWFs arbete för minskade ekologiska fotavtryck, hållbara städer, lärande och delaktighet. I fokus för projektet ligger kommunens klimat- och energiarbete. Arbetssättet utmanar och motiverar eleverna att vara delaktiga i samhällsutvecklingen.

I arbetet tar eleverna ett fiktivt kliv till år 2030, då klimatmålen är nådda, eller på god väg att nås. Jordens temperaturökning väntas hålla sig under 2-gradersmålet och det ekologiska fotavtrycket minskar stadigt.

Elevernas uppgift i Vår stad 2030

Elevernas uppgift är att så konkret som möjligt komma med förslag på en hållbar framtid i staden. Hur ser det ut i staden? Hur bor och lever vi år 2030?

För att besvara frågorna om hur framtidens hållbara stad kan se ut, behöver eleverna förstå hur vår livsstil och våra beslut idag påverkar ekosystem, ekonomier och människor i andra länder. Genom projektet Vår stad 2030 guidas eleverna mot ökade kunskaper om framtidens utmaningar och städernas roll och till stärkt handlingsberedskap på det lokala planet.

Filmer

Här presenteras sex filmer om hur man kan arbeta med Vår stad 2030. Huvudinnehållet är detsamma, men de är av olika längd och även med engelsk text, för att passa olika sammanhang.

Filmer

Lärarhandledning

Lärarhandledning för ämnesövergripande undervisning om och för hög ekologisk och social hållbarhet i staden.

Utvärdering

Vi presenterar nu en utvärdering med reflektioner om Vår stad 2030.
Vår stad 2030 handlar om att lära sig mer om social och ekologisk hållbarhet i en stad. WWF vill med denna rapport visa om och hur undervisning kan bidra till hållbar utveckling och samtidigt nå uppsatta mål i läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan.

Till utvärderingen

Höghus i glas med många växter

Hur kan man jobba med Vår stad 2030?

Se exempel

Senast ändrad: 2019-01-11

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.