Debattartiklar|13 apr, 2023

Earth Hour mer än symbolpolitik

Earth Hour

Svar till Daniel Perssons ledare i Norrbottens-Kuriren 29 mars

Vi står inför en brinnande klimatkris – vi har inte en sekund att förlora – inom åtta år måste världen halvera utsläppen för att ha en chans att nå våra globala klimatmål om max 1,5 graders uppvärmning. Därför måste vi jobba tillsammans – städer, företag, politiker och privatpersoner. Just därför är kampanjer som Earth Hour viktiga. Att man gör något tillsammans, har ett värde i sig för sammanhållning och genomslagskraft.

Earth Hour är långt ifrån symbolpolitik och jippo, som Daniel Persson menar i sin ledare. Under de 17 år som Earth Hour har pågått har miljontals människor i 185 länder agerat för klimatet, upprättat nya vanor och medverkat exempelvis i släckmomentet. Just nedsläckningen är en handling alla kan göra, även i länder där klimatdemonstrationer är olagliga. När Earth Hour startade 2007 var det viktigt att alla skulle kunna vara med. Med släckningen skickar världens befolkning  en stark signal till beslutsfattare att agera för klimatet samtidigt som det är en solidaritetshandling med dem som inte kan åtnjuta samma demokratiska rättigheter som vi. Earth Hour är idag världens största miljömanifestation.

Kampanjen handlar om mycket mer än att släcka lampan. Den inspirerar människor till mer hållbara vanor. Enligt en Kantar-utvärdering från förra årets Earth Hour uppgav var femte svensk att de har blivit inspirerade av Earth Hour till att införa någon förändring i sitt liv som gynnar klimatet eller den biologiska mångfalden.

Hela 60% av Sveriges kommuner deltog i årets Earth Hour och det var många som gjorde långt fler aktiviteter än under själva timmen. 26 kommuner arrangerade Earth Hour-weekends, och hela 40 kommuner arrangerade en hel Earth Hour-vecka. Över hela Sverige arrangerande kommuner och städer workshops med klimatinformation till medborgare och aktiviteter i skolor, energi- och klimatrådgivning och interaktiva utställningar för koldioxidutsläpp utifrån livsstilsval och de serverade vegetarisk skolmat. De erbjöd gratis kollektivtrafik, ordnade matsvinnstävlingar och mycket mer för såväl klimatet som den biologiska mångfalden.

Det är fel att säga att Earth Hour inte gör något för klimatet – kampanjen engagerar både människor och städer och bidrar till en positiv förändring.

WWF Sverige

Senast ändrad 13/04/23