Nyheter|02 jun, 2023

50 000 nya träd på Borneo tack vare barnen i Pandaklubben!

Orangutanghona med sin unge
A mother cradling an infant Orang-utan in lush rainforest foliage.

Tidigare i vår besökte WWFs regnskogsexpert Olle Forshed och generalsekreterare Gustaf Lind ön Borneo i Indonesien för att på plats se hur WWFs arbete gör skillnad för djur och natur. Här på Borneo planteras till exempel ett träd för varje ny medlem ur Pandaklubben och på bara tio år har över 50 000 träd planteras för att ge nytt livsrum till bland annat de akut hotade orangutangerna, allt tack vare Pandaklubbsbarnen.

Det är fantastiskt att på plats se hur träden fyller ut det livsutrymme som tidigare gått förlorat och jag kan med egna ögon konstatera att Pandaklubbens medlemmar gör stor naturnytta, säger WWFs expert Olle Forshed.

Olle fick också själv tillsammans med Gustaf Lind äran att plantera nya träd för Pandaklubbens räkning.

Gustaf Lind planterar träd i Borneo tack vara medlemmarna i Pandaklubben.
Gustaf Lind planterar träd i Borneo tack vare medlemmarna i Pandaklubben.
Olle Forshed planterar träd i Indonesien
Olle Forshed, WWFs regnskogsexpert som var med och planterade träd i Borneo.

Pandaklubben – WWF för barn och unga – har funnits i drygt 30 år och genom åren engagerat hundratusentals barn i djur och natur. Förutom konkret naturnytta får barnen i klubben tillgång till såväl fria inträden som rabatter hos olika förmånsgivare. Nytt för 2023 är att Idus förlag som bland annat ger ut en rad barnböcker tillkommit som ny förmånsgivare och ger hela 30% rabatt på sitt sortiment. Med födelsedagar, presenter m.m. kan man genom att nyttja förmånerna spara ihop hela medlemsavgiften på 295:-.  Då ingår även förutom trädet, ett mjukisdjur eller en prenumeration på WWF magasin, affisch, klistermärken i ett fint välkomstpaket. Fyra olika slags gåvobevis (som man själv kan rama in till fin tavla) gör medlemskapet populärt som present från allt till små till större barn.

I sommar arrangeras även den populära guidade rundvandringen på Havets Hus i Lysekil, exklusivt för Pandaklubbarrens medlemmar. På bara timmar brukar platserna fyllas när erbjudande om guidningen släpps på WWFs webbsida. Dagen efter Pandaklubbens event sker det medialt uppmärksammade hajsläppet. Då släpps unga hajar av arten rödfläckig rödhaj ut från bryggan utanför Havets Hus. Hajarna har vuxit upp från ägg i trygghet inne på Havets Hus akvarium innan de får fortsätta sina liv i frihet, utrustade med sändare.

WWF har även en helt dedikerad webbsida till barn och unga - Pandaplanet.se. Där får barnen ta del av spännande fakta om djur och natur, kul och engagerande filmer med kända barnprofilen Julia Wiberg – känd från Djur med Julia på SVT, quiz, pyssel mm. Ett nätinnehåll som föräldrar kan vara trygga med.

Det finns alltså många goda skäl att anmäla barn i sin bekantskap till Pandaklubben för att ta tillvara barns naturliga nyfikenhet och kunskapstörstande om djur och natur. Något som WWF är övertygade leder till att man som vuxen förstår och vill värna vår biologiska mångfald.

Senast ändrad 02/06/23