Nyheter|18 mar, 2024

Avesta kommun skänker 50 000 kronor för att rädda visenterna i Ukraina

IMG_6124
Gunilla Berglund (C), Blerta Krenzi (S) Avesta kommun och Mirjam Lööf Druk WWF i Visentparken i Avesta. Foto: Mikael Jansson

Avesta kommun har skänkt 50 000 kronor till WWF Ukraina för att rädda en visenthjord strax norr om Kyiv . Alla tjurar dödades under de intensiva striderna som skett i området.

Som WWF berättat om tidigare efterlyste WWF Ukraina medel för att kunna transportera två visenttjurar i Vinnytsia de 30 milen till Zalissia utanför Kyiv, där visentkorna finns. Det är områden där Ukraina nu åter har kontroll. För att kunna finansiera projektet startade WWF Ukraina en insamling.

Avesta kommuns beslut att skänka pengar togs av kommunstyrelsen tidigare i veckan.

–Som jag förstår det var stödet från Avesta kommun avgörande för att det här ska gå att genomföra, säger Mirjam Lööf Druk, programkoordinator på Världsnaturfonden WWF.

Kommunalrådet och kommunstyrelsens ordförande Blerta Krenzi (S) berättar för Avesta tidning att visenterna är starkt förknippade med kommunen och att många känner ett starkt ansvar att värna om arten. När Avestapolitikerna hörde om WWF Ukrainas förfrågan undersökte de först om de kunde skicka en tjur från visentparken i Avesta. Men eftersom de hade olika blodslinje var det inte möjligt.

I fredags samlades representanter från WWF Sverige och Avesta kommun vid Avesta visentpark för att uppmärksamma stödet som kommunen skänkt för att rädda visenterna i Ukraina. WWF Ukraina hade skickat ett certifikat på sin tacksamhet som WWF Sverige lämnade över till Avesta kommun. Bohdan Vykhor, generalsekreterare för WWF Ukraina skrev ”Vi uppskattar ert stöd så vi kan bevara den biologiska mångfalden i Ukraina, särskilt under denna utmanande krigstid. Dessa bevarandeinsatser skulle inte ha varit möjlig utan er generösa donation. Tack så mycket!”

–Vi tycker att det är fantastiskt. Jag har fått uppdraget att förmedla det här från WWF Ukraina, men så klart betyder det väldigt mycket för oss också att känna att vi inte står ensamma i att tänka på hur det går för djur, natur, miljö och människor i krigssituationer, säger Mirjam Lööf Druk.

När de två tjurarna kommer att flyttas är inte helt klart, men troligen tidigast i slutet av året. Intresserade kommer kunna följa resan på WWF Ukrainas hemsida.

Läs mer här om WWF Ukrainas vädjan om stöd till visentflytten
Läs mer här om när svenska visenter transporterades till Rumänien.

Senast ändrad 19/03/24