Nyheter|10 dec, 2021

Hur mycket är en skogselefant värd?

Skogselefanter – mamma och kalv
En skogselefant och dess kalv dricker mineralrikt vatten i Centralafrikanska republiken. Foto: James Aldred/WWF

När man tänker på elefanter i Afrika ser man dem ofta gå långsamt över en torr savann, men visste du att de även finns i regnskogen? Skogselefanterna är en helt egen art och har ett unikt värde för skogarna, men också för hela vår planet.

Skogselefanter (Loxodonta cyclotis) lever i regnskogarna i Västafrika och i Kongobäckenet. De är en viktig del av ekosystemet de lever i för dessa gigantiska djur både äter och klampar ner en massa små träd och växter varje dag. Detta gör att de trädarter som överlever elefanternas framfart nu har en stor fördel: de har bättre tillgång till vatten och ljus på det mörka och fuktiga regnskogsgolvet. Därmed kan de växa sig stora och binda större mängder koldioxid.

– Skogselefanter är unika djur som bidrar till regnskogens biologiska mångfald på ett speciellt sätt. Utan dem och annan mångfald i skogen har vi inte längre någon skog kvar, säger Olle Forshed, regnskogsexpert på WWF.

Elefanterna är även mycket värdefulla ur ett ekonomiskt perspektiv, enligt en artikel från IMF (Internationella valutafonden) baserad på bland annat forskning från Duke University. IMF uppskattar att all den extra koldioxiden som binds i regnskogen tack vare elefanternas gallring är värd runt 15 miljoner kronor per elefant (räknat på vad motsvarande mängd skulle kosta att köpa i kolkrediter, alltså det som länder köper när de handlar utsläppsrätter). En tjuvjagad elefants elfenben är värd cirka 350 000 kr – elefanterna har alltså utan tvekan på flera sätt ett mycket större värde som levande än som döda.

Skogselefanterna är dock utrotningshotade på grund av många år av just tjuvjakt, men även av avskogning. Det finns bara cirka 100 000 kvar i hela världen och enligt IUCN har de minskat med 86 procent de senaste 31 åren. Om detta fortsätter kommer skogselefanterna att dö ut med allvarliga konsekvenser för regnskogen, och i förlängningen för hela vår planet, som följd.

WWF jobbar främst efter två spår för att skydda elefanter: att minska efterfrågan på elfenbensprodukter och att stoppa handeln med elfenben. Vi stödjer arbetet med att bekämpa tjuvjakten genom att bland annat anställa fler parkvakter, förse parkvakter med modern utrustning och genom att skapa skyddade områden.

WWF arbetar även globalt, regionalt och nationellt med att stärka regelverk för ansvarsfullt brukande av regnskogen. Vi arbetar bland annat för att förbjuda importen av olika produkter som bidrar till avskogning.

Läs mer här: www.wwf.se/djur/elefant samt www.wwf.se/skog/regnskog/vad-gor-WWF-for-regnskogen

Senast ändrad 13/12/21