Nyheter|01 jul, 2020

Ny WWF-rapport: Förstörelse av naturen bidrar till pandemier

Covid_omslag

Medan världen fortsätter att brottas med de förödande konsekvenserna av coronapandemin, kräver WWF brådskande globala åtgärder mot orsaker till sjukdomsutbrott som sprids från vilda djur till människor.

I en ny rapport ”Covid-19: Urgent call to protect people and nature", säger WWF att flera miljöfaktorer troligen ligger bakom uppkomsten av zoonotiska sjukdomar som smittar från vilda djur till människor. Det handlar om handel och konsumtion av vilda djur, förändrad markanvändning, avskogning och expansion av jordbruket och en ohållbar livsmedelshantering.

– Vi måste se kopplingarna mellan förstörelsen av naturen och människors hälsa, annars kommer vi snart att få se nästa pandemi. Handeln med högriskdjurmarknader och konsumtionen av vilda djur och växter måste bromsas, avskogningen och omvandlingen av mark stoppas och livsmedelsproduktionen hanteras på ett hållbart sätt. Vetenskapen är tydlig. Vi måste arbeta med naturen, inte mot den. Ett ohållbart utnyttjande av naturen har blivit en enorm risk för oss alla, säger WWFs internationella generalsekretare Marco Lambertini.

Många sjukdomar som zika, aids, sars och ebola har sitt ursprung från djurriket.

Att ta itu med djurmarknader och konsumtion av vilda djur räcker inte för att förhindra nästa pandemi, menar WWF. Vårt ohållbara globala livsmedelssystem driver på storskalig omvandling av naturen till jordbruk, bryter ned naturliga ekosystem och för vilda djur och växter, tamdjur och människor närmare varandra. Sedan 1990 har 178 miljoner hektar skog avverkats. Cirka 10 miljoner hektar skog förloras varje år till jordbruk och annan markanvändning.

– Mitt i denna tragedi finns det en möjlighet att läka vår relation med naturen och minska riskerna för framtida pandemier. Världens ledare måste få till stånd en ny överenskommelse som kan bidra till återhämtning och skyddar människors hälsa och försörjningsmöjligheter på lång sikt, säger Marco Lambertini.

Bland annat krävs en större medvetenhet om hälsa och miljö, stopp för högriskmarknader för vilda djur, förbättrad övervakning och reglering av livsmedelshantering, minskad köttkonsumtion och avveckling av ohållbara jordbruksmetoder.

Läs om rapporten här (pdf )

Läs debattartikel från WWF, WHO m fl på: https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jun/17/coronavirus-warning-broken-relationship-nature

Senast ändrad 08/07/20