Nyheter|06 maj, 2022

Olympier firade med vegomat

WWFs matexpert Anna Richert, SOKs näringsfysiolog Linda Bakkman och Tom Forsberg, kock för Vego i världsklass, berättade om projektet och maten som serverades för OS-truppen. Foto: Sofia Nordlund.

Under torsdagen firades hela den svenska OS-truppen på en fest på Stadshuset i Stockholm. Festen arrangerades av Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) och maten som serverades var vegetarisk och framtagen inom ramen för projektet Vego i världsklass, som Världsnaturfonden WWF driver tillsammans med SOK.

Med på festligheterna var både sommar- och vinteridrottare från de svenska OS-trupperna som tävlade i OS i Tokyo och Beijing. Bland annat Vego i världsklass ambassadörer Charlotte Kalla och Hanna Öberg. Kung Carl XVI Gustaf och Gustaf Lind, WWFs generalsekreterare, medverkade också. WWFs matexpert Anna Richert, SOKs näringsfysiolog Linda Bakkman och Tom Forsberg, kock för Vego i världsklass, var med och berättade om projektet och maten som serverades.

Maten står för omkring en fjärdedel av vår klimatpåverkan och att äta mer växtbaserat är ett av de viktigaste valen vi kan göra i vår vardag för att minska individens avtryck på planeten. Med Vego i världsklass visar vi att det är möjligt att ställa om – även för de som presterar på absolut elitnivå.

Anna Richert, matexpert på WWF.

I samband med festen lanseras en utbildning på WWFs kursplattform för den som lever en aktiv livsstil och är intresserad av mat och träning. Den är gratis och kan göras själv eller i grupp ihop med laget, klubben eller skolklassen.

Charlotte Kalla är ambassadör för projektet Vego i världsklass. Foto: Henrik Kindgren.
Hanna Öberg, ambassadör för Vego i världsklass. Foto: Henrik Kindgren.

Sedan 2018 har WWF, tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté drivit projektet Vego i världsklass, med finansiering från Postkodlotteriet. Projektet använder olympiska idrottare som förebilder för att visa att om till och med de, som har extrema krav på sin kost, kan äta mer vego så kan vem som helst göra det. För att vi ska klara att leva inom planetens gränser behöver fler människor äta mat som i större utsträckning baseras på vegetariska livsmedel.

Senast ändrad 06/05/22