Nyheter|06 maj, 2024

På EUs Overshoot Day 3 maj: 300 organisationer kräver EU-ledarna på en hållbar framtid

Sunlight eclipsing planet earth

Den 3 maj inföll EUs Overshoot Day som markerar dagen då unionen förbrukat sin årsbudget av förnybara resurser. En hög konsumtion av resurser och stort koldioxidavtryck gör att EU-invånarna lever som om det fanns 3 jordklot. I ett öppet brev uppmanar WWF och drygt 300 organisationer EUs makthavare att inför EU-valet i juni höja ambitionerna och tackla kriserna för klimatet och miljön.

I en tid av politisk och ekonomisk oro är det viktigt att EUs ledare värnar om en mer hållbar framtid för Europa och att tagna beslut genomförs. Mycket mer åtgärder krävs för att skydda och återställa naturen i Europa till 2030, bidra till en naturpositiv ekonomi och göra EU klimatneutralt, menar organisationerna som oroas över att takten i den gröna omställningen mattats av. Överkonsumtionen av resurser som bland annat leder till avskogning, utfiskning och höga koldioxidutsläpp är oansvarigt och farligt.

– Vi uppmanar beslutsfattarna i EU inför valet i juni att bygga på och påskynda EUs agenda med den gröna given för att bevara den biologiska mångfalden och minska klimatutsläppen. Nya investeringar och skarpare genomförande av miljölagstiftningen och miljömålen krävs för att förverkliga den gröna omställningen, säger Thor Greve, sakkunnig på policy-och EU-frågor på WWF Sverige.

cso_letter_final.pdf (panda.org)

Senast ändrad 06/05/24