Nyheter|17 mar, 2022

Postkodlotteriet ger viktigt miljonstöd till miljön och naturen

Gustaf Lind, WWFs Generalsekreterare tar emot 20 miljoner från Postkodlotteriet

Vid Svenska Postkodlotteriets årliga utdelning av lotteriöverskottet stod det klart att 59 ideella organisationer 2022 får dela på över en miljard kronor. Av dessa går 20 miljoner kronor till Världsnaturfonden WWFs arbete för natur och miljö, i Sverige och globalt.

Postkodlotteriets syfte är att bidra till ett starkt civilsamhälle, därför går hela miljardöverskottet till ideell sektor. WWF är en av de organisationer som får ta del av överskottet som delas ut varje år. Stödet är inte öronmärkt vilket innebär att vi kan använda pengarna där vi ser att de behövs mest, och bygga vår verksamhet långsiktigt.

Tack vare stöd från Postkodlotteriet har WWF genom åren kunnat skala upp viktiga projekt och nå snabbare naturvårdsresultat runt om i världen. Vi har kunnat arbeta mer för att bromsa klimat­för­ändringarna och vända den nedåtgående trenden för världens biologiska mångfald än vi annars skulle kunnat göra. Just nu möjliggör medel från Postkodlotteriet bland annat att WWF kan genomföra ett omfattande projekt för att återskapa viktiga livsmiljöer utmed Östersjöns kust och stärka havets ekosystem, driva vårt globala stadsprogram som utmanar kommun­er och städer att leda vägen till en klimatsäker framtid, skydda sårbara arter i Arktis och engagera fler människor i viktiga hållbarhetsfrågor.

Stort tack till alla som är med i Postkodlotteriet, ni gör det möjligt!

Vad är #Postkodeffekten?
Nära en miljon människor i Sverige är med i Postkodlotteriet. Hela överskottet från lotteriet går till ideella organisationer. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan organisationerna hjälpa fler människor, skydda fler hotade djur, göra fler insatser för klimatet och finansiera fler livsviktiga forskningsprojekt. Det här är #postkodeffekten. Tillsammans gör vi skillnad!

Läs mer om Postkodlotteriet

Läs mer om WWFs samarbete med Postkodlotteriet