Gå till huvudinnehållet

Nyheter|13 okt, 2023

Utmaning att skydda naturen under ett krig

Bohdan Vykhor, generalsekreterare WWF Ukraina
Bohdan Vykhor, generalsekreterare WWF Ukraina, på besök i Sverige.

Det har gått ett och ett halvt år sedan Ryssland invaderade Ukraina. Bohdan Vykhor, generalsekreterare för WWF Ukraina och Valeriia Kolomiiets, chef för Regenerate Ukraine Initiative besöker Sverige ett par kalla och klara oktoberdagar.

Trots att Kyiv tidvis varit belägrat och stora delar av stan är förstörd, har WWF-kontoret i Ukraina lyckats hålla kontoret öppet för det mesta efter att kriget utbröt.

– Vi är 24 personer på kontoret i Kyiv nu, tre har tvingats lämna för att de blev inkallade till armén. Vi har inte alltid kunnat fokusera på arbetet, alla är utsatta för en enorm mängd emotionell stress. Ofta ljuder missiler i närheten och vi tvingas avbryta arbetet, säger Bohdan Vykhor.

Förra vintern var kontoret utan elektricitet. Men tack vare ett mindre kraftverk som skänkts av WWF kolleger utanför Ukraina kunde de arbeta i alla fall.

– Vi hade inte klarat oss utan den hjälp vi fått av kolleger runt om i världen. Det är en massa praktiska saker som ställer till det under en invasion, som att inte ha fungerande telefon, internet eller värme i huset. Men vi har fått hjälp med det mesta fortsätter Bohdan Vykhor.

En stor del av arbetet har kunnat fortgå under kriget. De regioner i västra delen av Ukraina där WWF arbetar med skogsprojekt, där pågår arbetet eftersom Ryssland inte har invaderat den delen av landet. WWF Ukraina har också ett mindre kontor där, fortsätter Bohdan Vykhor.

– Vi fortsätter också att bedriva lobbyarbete genom att möta politiker och organisationer för att få dem att fatta miljövänliga beslut. Det arbetet har inte upphört under kriget. Vi har också bildat en koalition med ett 20-tal andra nationella miljöorganisationer, för att försäkra oss om att vi säger samma sak. På så sätt blir vi starkare när vi talar med politiker i landet och EU.

När Kachovka-dammen sprängdes i juni fick det effekter i hela landet eftersom hela floden Dnipro svämmade över. Och självklart så påverkas miljön när hus och större byggnader förstörs.

Bohdan och Valeriia är positiva till det stora återuppbyggnadsstöd åt Ukraina som EU är på gång att fatta beslut om.

– Men vi befarar att det kommer gå så snabbt att bygga, att det inte tas tillräcklig hänsyn till miljöaspekterna. Här behöver vi er hjälp. Det vore bra om era politiker kan påverka våra politiker att bygga med framtiden i sikte.

WWF Ukraina möter även Johan Forssell, Sveriges bistånds- och utrikeshandelsminister, UD, Sida och andra svenska aktörer för samtal under Sverigebesöket.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 16/10/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.