Grönslick (Cladophora glomerata) i den svenska skärgården

WWF och Apotea

Ett samarbete för att väcka liv i Östersjön

Tillsammans med sina kunder samlar Apotea in pengar till Världsnaturfonden WWFs östersjöarbete. Förutom att förbättra miljön i Östersjön syftar samarbetet också till att minska Apoteas egen klimatpåverkan.

Vad innebär samarbetet?

Stödet från Apotea utgör ett viktigt stöd i WWFs arbete med att skapa ett friskt och levande ekosystem i Östersjön. Sedan samarbetets start har Apotea stöttat WWF med över 3,5 miljoner kronor. Pengarna går bland annat till att inventera vilka åtgärder som kan genomföras under ytan i Stockholms skärgård för att minska övergödning, öka möjligheter för gädda och abborre att föröka sig samt minimera skador av ankring på bottnar i grunda vikar. Det ska sedan utvärderas vilka av dessa åtgärder som ger störst effekt för att sedan implementeras, ett projekt som är viktigt för att skydda livet under ytan i Östersjön.

I samarbete med WWF har Apotea även påbörjat ett arbete med att sätta ett vetenskapligt baserat klimatmål på sin egen verksamhet. Målen sätts enligt Science Based Targets.

Varför samarbetar vi?

Apoteas stöd är ett mycket viktigt bidrag till vårt östersjöarbete. För att nå lösningar på stora problem är det viktigt att samla flera aktörer, det är då förändring kan ske på riktigt. Genom partnerskapet med Apotea kan vi göra gemensam sak med näringslivet att väcka liv i Östersjön.

pär-svärdson-apotea

”Östersjön är ett av Sveriges viktigaste ekosystem. Jag älskar skärgården och ser hur övergödningen bidragit till återupprepade algblomningar, så för mig är frågan också personlig. När vår verksamhet växer finns ett ökat utrymme att ge tillbaka till samhället. Genom partnerskapet med WWF kan vi stödja arbetet med att återställa Östersjön och ge nästa generation chansen att njuta av vår vackra skärgård så som vi har kunnat göra”

Pär Svärdson, VD på Apotea.

Resultat

• Under 2018 har Apotea tillsammans med sina kunder samlat in över 2 miljoner kronor till WWF. Tack vare bidraget kan WWF fortsätta sitt arbete med att göra östersjön till ett friskt hav igen.
  • Sedan samarbetet startades 2016 har samarbetet genererat mer än 3,5 miljoner kronor till WWF, ett viktigt bidrag i vårt östersjöarbete.

Kort om Apotea

Apotea är Sveriges första fullskaliga apotek som inte har någon fysisk butik utan bara finns på nätet. Syftet är att öka servicen och underlätta vardagen för sina kunder. Apotea har sedan 2011 haft Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek med ett heltäckande sortiment av både receptfria och receptbelagda läkemedel.

Samarbetsansvarig

elin-bergman

Elin Bergman

Manager Corporate Partnerships

elin.bergman@wwf.se

Senast ändrad: 2019-06-26

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.