Nyheter|15 jun, 2022

WWF och Finish restaurerar våtmarker på Gotland

Våtmark på Gotland Lars Vallin Sportfiskarna
Våtmark på Gotland (Lergrav), Lars Vallin Sportfiskarna

Nu ingår WWF Sverige och företaget Finish ett treårigt projekt kring vatten för att tillsammans återskapa viktiga våtmarksområden på Gotland. Finish ska även öka sina kunders medvetenhet kring en mer hållbar vattenanvändning i hushållen. Den lokala satsningen är en del av ett globalt partnerskap mellan WWF och Finish moderbolag Reckitt, som syftar till att skydda sötvattensresurser globalt.

- Vi kan tycka att vi har goda vattenförhållanden i Sverige men flera regioner är faktiskt hårt drabbade i perioder. Gotland är ett sådant exempel. Genom detta samarbete vill vi öka medvetenheten kring denna värdefulla resurs, samtidigt som vi också gör konkret naturvårdsnytta genom att restaurera våtmarker på Gotland, säger Marcus Albers, tillförordnad chef för Näringsliv & Finans på Världsnaturfonden WWF.

Samarbetet kommer att fokusera på naturvårdsinsatserna på Gotland som organiseras av WWF i samarbete med Sportfiskarna, med stöd av Finish. Flera våtmarker ska återskapas under samarbetsperioden. Dessa våtmarker förväntas bland annat gynna fiskar, fåglar och insekter samtidigt som de bidrar till att öka landskapets förmåga att hålla vatten.

Därtill anordnar Finish en informationskampanj för att lyfta betydelsen av vatten, och hur mycket vatten som kan sparas genom att använda resursen på ett mer hållbart sätt.

Läs mer om det globala partnerskapet mellan WWF och Reckitt här.

Senast ändrad 30/06/22