Nyheter|15 dec, 2023

WWF satsar vidare på arbetet med finanssektorn

amanda-o-linda
Från vänster; Amanda Kihlman och Linda Björk

Världsnaturfonden WWF har anställt två projektledare för att driva på omställningsarbetet med finanssektorn. Amanda Kihlman och Linda Björk stärker upp WWFs befintliga finansarbete med kompetenser inom metod- och verktygsutveckling respektive policy- och påverkansarbete.

Amanda Kihlman har anställts på WWF som projektledare finans med metod- och verktygsfokus. Amanda är utbildad miljöekonom och kommer senast från konsultbolaget Ethos där hon jobbade med rådgivning inom hållbarhetsfrågor. I sin nya roll på WWF ska Amanda utveckla och sprida metoder och verktyg för att stödja finansmarknadens omställning.

– Just nu händer det mycket inom finansvärlden vad gäller hållbarhetsfrågor. Det finns ett skriande behov efter verktyg och metoder som hjälper både företag och finansiella aktörer i sitt omställningsarbete, både vad gäller att sätta kort- och långsiktiga mål och att agera på dem. Jag ser fram emot att bidra i den utvecklingen, säger Amanda Kihlman.

Linda Björk har lång erfarenhet av arbete med hållbara investeringar och utvecklingsfrågor och kommer senast från Morningstar Sustainalytics. På WWF ska Linda stärka upp WWFs policy- och påverkansarbete i Sverige mot regering och finansiella aktörer med målet att få till en hållbar finanssektor och marknad.

– Mitt uppdrag handlar om att driva på utvecklingen av en finansiell sektor som tar hänsyn till natur och klimat. Just nu förhandlas och införs flera policyer med finanskoppling, och jag ska jobba för att de blir så miljömässigt skarpa och får ett så brett upptag som möjligt. Här hoppas jag ha god nytta av mina erfarenheter från internationellt påverkansarbete, säger Linda Björk.

På WWFs svenska kontor arbetar sedan tidigare tre personer med finansiella frågor som kopplar an till klimat och biologisk mångfald, både på svensk och internationell nivå. Linda Björk och Amanda Kihlman kommer att ingå i detta team som tillhör avdelningen näringsliv och finans som totalt består av cirka 20 personer.

Läs mer om WWFs arbete med finanssektorn.

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 19/12/23