Film|15 Nov, 2019

Vegomyt #1: ”Man får inte i sig tillräckligt med protein”

vego1

Vegomyt #1: ”Man får inte i sig tillräckligt med protein”

Det här är en av de vanligaste missuppfattningarna som SOKs kostrådgivare Linda Bakkman stöter på när man talar om vegomat och träning. Experterna i projektet Vego i världsklass synar de olika vegomyterna, och här förklarar Linda Bakkman hur det ligger till med vegomat och proteiner.

 Det finns näringsmässiga utmaningar med vegetarisk – och i synnerhet vegansk – mat när du tränar, men just protein hör inte till de svåra. Och det trots att du som tränar rekommenderas att få i dig upp till dubbelt så mycket protein som befolkningen generellt, förklarar hon.

Proteinet är viktigt för alla processer i kroppen. Man pratar ofta om protein för att bygga muskler men det är också nödvändigt för ett starkare skelett, bättre ämnesomsättning och att återhämta sig efter träning.

Du som tränar ska sikta på att få i dig 1,2-2 gram protein per kilo kroppsvikt. Att äta mer än så kommer inte leda till större muskelmassa utan bara att du får energi från en onödigt miljöbelastande energikälla. Det rekommenderade dagliga intaget av protein för befolkningen generellt är 0,8 gram per kilo kroppsvikt.

– Bra vegetabiliska proteinkällor är bönor, linser, ärtor, nötter, fröer och fullkornsprodukter. Genom att kombinera olika typer av proteinkällor så får du i dig alla aminosyror som behövs, säger Linda Bakkman.


Foto: Stefan Wettainen, Norstedts

I boken Vego i världsklass förklarar Linda mer om hur och när det är bra att få i sig protein när du tränar och vilka olika proteinkällor som är värdefulla på olika sätt. Det finns tydliga tabeller som visar hur mycket protein man får i sig från olika råvaror och du får tips på vad du ska tänka på när du byter ut animaliskt protein mot vegetabiliskt. Boken Vego i världsklass kan du köpa i bokhandeln eller beställa på någon av nätbokhandlarna.

Om Vego i världsklass

Projektet Vego i världsklass är ett samarbete mellan Världsnaturfonden WWF och Sveriges Olympiska Kommitté med stöd från Postkodlotteriet. Vego i världsklass utmanar fördomar och myter om vegetarisk mat och utvecklar det vegetariska köket så att det blir ett alternativ för fler.

Fem svenska världsidrottare och olympiska medaljörer är ambassadörer för Vego i världsklass. Charlotte Kalla, längdskidor; Hanna Öberg, skidskytte; André Myhrer, alpint; Max Salminen, segling och Peder Fredricson, ridsport. Tillsammans har de varit med på 13 OS och tagit imponerande 15 olympiska medaljer. Vi behöver ställa om till mer vego – och alla kan ställa om! #Vegoivärldsklass #Postkodeffekten

Fler vegomyter
Läs mer

Dela den här artikeln

Senast ändrad 04/12/19

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se