One-Planet-Plate-kål-pixabay1713221

Mat, klimat och biologisk mångfald

Varför One Planet Plate?

Att äta är livsnödvändigt, men också förhoppningsvis lustfyllt och gott. Men har du tänkt på att du kan påverka klimatet och den biologiska mångfalden genom dina matval? One Planet Plate är en guide och en märkning som hjälper dig göra skillnad – en måltid i taget.

Det finns problem med den mat de flesta av oss i Sverige äter idag. Istället för att bidra till en levande planet, orsakar den ofta minskad biologisk mångfald, övergödning och utarmning av jordens resurser.

Våra matvanor i stort ger också alltför stora klimatutsläpp.

Men det går att göra skillnad genom att göra medvetna val! Därför har WWF tagit fram One Planet Plate: för att guida både konsumenter och måltidsleverantörer till mat som är hållbar – på riktigt.

Det här är symbolen för One Planet Plate

Biologisk mångfald för planetens skull

Biologisk mångfald är all variation mellan och inom arter och livsmiljöer som finns på jorden. Denna mångfald är en förutsättning för vårt liv här på jorden. Den gör naturmiljöerna mindre sårbara och ökar deras möjlighet att klara av plötsliga förändringar. En rik biologisk mångfald är därför viktigt för att vi på ett bra sätt ska kunna hantera klimatförändringar med bland annat extremare väder.

I dag är den snabba minskningen av biologisk mångfald ett av de allra största hoten mot vår planet. Här kan du göra stor skillnad med dina matvanor! Genom att välja rätt kan du främja den biologiska mångfalden, en måltid i taget.

Matens klimatpåverkan behöver minska med 75 %

I det globala klimatavtalet från Paris, det så kallade Parisavtalet, som nästan alla länder skrivit under, sattes målet att hålla uppvärmningen av jorden till väl under 2 grader, men helst under 1,5 grader. Alla siffror pekar på att vi aldrig kommer att nå det målet om vi fortsätter att leva som vi gör idag.

Maten är ett område där vi enkelt kan göra skillnad. Visste du att för oss i Sverige står maten för 30 procent av hushållens klimatpåverkan – mer än vad hushållen släpper ut genom inrikes transporter med bil, buss, flyg och tåg? Vi behöver minska klimatpåverkan från mat med 75 procent för att det ska vara hållbart.

För att nå dit krävs att vi hämtar mycket mer av våra proteiner från växtriket, till exempel i form av baljväxter, och att vi drastiskt minskar på köttet. Inom One Planet Plate ryms en mindre mängd kött, för dig som äter kött, och det ska vara kött som har grönt ljus i WWFs Köttguide.

• Dra ned på köttet.

• Öka intaget av härligt grönt och baljväxter!

ärtor-baljväxter-shutterstock
  • Dra ned på köttet.

• Öka intaget av härligt grönt och baljväxter!

ärtor-baljväxter-shutterstock
vego-kock-shutterstock

För dig som är måltidsleverantör

Märk måltiden med märkningen One Planet Plate – och bidra till en levande planet. Här får du också information om certifieringar, konkreta tips och godkända beräkningsverktyg.

LÄS HÄR

fundering-vad-ska-jag-äta-shutterstock

Vad ska jag handla och äta?

Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Här finner du råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

LÄS HÄR

äpple-pixabay

WWFs vision
för hållbar mat

Hur ska vi äta i framtiden för att bidra till en levande planet? Här kan du läsa WWFs vision för hur vi äter och producerar mat i en hållbar framtid.

Köttguiden

Välj rätt kött med Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Välj rätt fisk med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Läs här

För kontakt, frågor och synpunkter om One Plane Plate.

mat@wwf.se

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-03-04

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.