Gå till huvudinnehållet

Nyheter|19 mar, 2021

Postkodlotteriet ger 20 miljoner kronor till WWF Sverige

Peter Westman WWF med check från Postkodlotteriet
WWF Sverige får 20 miljoner kronor från Postkodlotteriet. Peter Westman, tillförordnad generalsekreterare på WWF Sverige håller i checken.

Postkodlotteriet har idag 19 mars haft sin årliga utdelning till sina förmånstagare. 58 ideella organisationer delar på drygt en miljard kronor. WWF Sverige får 20 miljoner kronor till arbetet för en levande planet.

– Ett stort varmt tack till Postkodlotteriet och alla lottköpare för ert fantastiska stöd. Det gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt globala miljö- och naturvårdsarbete, säger Peter Westman, tillförordnad generalsekreterare på WWF Sverige.

Pengarna från Postkodlotteriet kommer i år bland annat användas till WWFs globala stadsprogram, som arbetar för att världens städer ska ta ledarskap mot en klimatsäker framtid med bevarad biologisk mångfald. Stödet kommer också att göra det möjligt för WWF att inspirera och engagera fler att tillsammans kämpa för en mer hållbar framtid.

Fakta: Postkodlotteriet delar varje år ut sitt överskott till en rad organisationer som arbetar för bättre villkor för människor, djur och natur. WWF, som är en av tre grundarorganisationer bland förmånstagarna, har fått ta emot över 650 miljoner kronor sedan Postkodlotteriet startade 2005.

Här kan du läsa mer om samarbetet.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 19/03/21

Besök Frågor och svar om du har några frågor.