Nyheter|16 feb, 2024

WWF: Naturen måste in i den cirkulära ekonomin

PanelElinRomina

Den 16 februari släppte Svenskt Näringsliv en rapport med förslag på hur Sverige med politiska styrmedel och incitament kan bli mer cirkulärt. Elin Larsson, chef näringsliv och finans, från WWF deltog i en panel tillsammans med Cecilia Tall, programchef på RE:Source-SIP, och Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari under ledning av moderator Robert Thorburn för att diskutera rapporten.

– Rapporten har många bra och konkreta förslag som politiken bör kunna agera på direkt. Det jag ser saknas i rapporten, och generellt i diskussionerna om cirkulär ekonomi, är perspektivet kring naturen. Hur stort uttag av resurser klarar naturen av? Det är något vi måste fokusera mer på, sa Elin Larsson från WWF.

Både Romina Pourmokhtari och Cecilia Tall höll med om perspektivet att naturen behöver lyftas in mer. Cecilia Tall menade att det är viktigt att göra rätt från början.

– Vi kan inte fastna i att försöka uppfinna otroligt avancerade återvinningslösningar för produkter och material som inte designats för att återvinnas från första början, sa Cecilia Tall.

Ett annat område som lyftes fram var framtidsprognoser.

– Vi måste utmana oss själva och se till behoven, inte utgå från dagens konsumtion i framtidsanalyser. I framtiden förflyttar vi oss förhoppningsvis på nya sätt, vilket gör att varje hushåll exempelvis inte behöver äga varsin bil, sa Elin Larsson.

Under seminariet deltog även representanter från Skanska, Svenskt Näringsliv, Trioworld, Volvo Cars och Boliden Smelters för att diskutera rapporten.

Se Svenskt näringslivs rapport och seminarium här.

Senast ändrad 22/02/24