Gå till huvudinnehållet

Nyheter|15 mar, 2023

WWF och Gina Tricot förlänger samarbete

Büyük Menderes river, Turkey

Under 2020 inledde WWF och Gina Tricot ett samarbete kring vatten. Hittills har samarbetet bland annat bidragit till att Gina Tricot har ökat sin medvetenhet om vatten och tagit fram mål, en strategi och handlingsplan för hur de kan bidra till en bättre vattenmiljö. Gina Tricot har också engagerat sig i ett samverkansprojekt för bättre vattenanvändning och skydd av ekosystem i Büyük Menderes i Turkiet tillsammans med andra textilaktörer.

Nu förlängs partner­skapet i ytterligare två år. Arbetet med vattenprojektet i Turkiet fortsätter, där fokus är på regenerativ bomullsodling och textilaktörernas påverkan på sötvattnets ekosystem. Företaget kommer även att arbeta vidare internt och i sin leverantörskedja för att öka kunskapen om och minska sin påverkan på vatten. Tillsammans ska WWF och Gina Tricot också agera för att påverka och öka kunskapen kring vatten hos politiska beslutsfattare och andra företag. Nytt är också att partnerskapet kommer att inkludera samarbete kring biologisk mångfald.

– Textilbranschen har en stor påverkan på våra vattenresurser. Genom partnerskapet arbetar vi för mer hållbar vattenhan­tering i Gina Tricots verksamhet och värdekedja samtidigt som vi driver på branschen i stort. Under kommande period utvecklar vi arbetet och kommer även att bevaka biologisk mångfald, ytterligare ett nyckelområde som bolag måste hantera om de vill bedriva affärer i framtiden, säger Elin Larsson, chef för avdelningen Näringsliv och Finans på WWF Sverige.

– WWF är en viktig samarbetspartner för oss på Gina Tricot. Att vi kan bidra till en bättre vattenmiljö tillsammans med WWF är väldigt viktigt för oss. Vi ser fram emot att fortsätta vårt gemensamma arbete., säger Rebecca Watkins, hållbarhetschef på Gina Tricot.

Läs mer om partnerskapet på Gina Tricot - Världsnaturfonden WWF

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 15/03/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.