arj-w7sLpqi1K-c-unsplash

One Planet Plate

Inspiration och guidning till måltider för en levande planet.

One Planet Plate hjälper dig att välja råvaror och inspireras till att laga måltider som bidrar till ett bättre klimat och ökad biologisk mångfald. Istället för märkning av enskilda varor använder One Planet Plate ett helhetsperspektiv, där allt som läggs på tallriken är inräknat.

Mat är avgörande för oss. Mat ger oss liv och näring, men även en känsla av trygghet och gemenskap. Vi äter för att vi är hungriga, för att vi behöver energi och för att det är gott och trevligt. När vi äter tänker vi kanske inte på hur det påverkar planetens hälsa, men faktum är att mat är den enskilt största orsaken till utsläpp av växthusgaser och förlust av biologisk mångfald. Men små förändringar i vad vi äter kan göra stor skillnad för planeten.

One Planet Plate är ett måltidsverktyg

Med One Planet Plate är det lätt att välja mat som är bättre både för klimatet och för den biologiska mångfalden. Att prata om både klimat och biologisk mångfald är viktigt. Ibland kompletterar nämligen dessa två varandra, men ibland kan det också finnas konflikter mellan dem. För att minska den negativa påverkan från matproduktionen krävs förändringar inom politiken, inom jordbruket, hos återförsäljarna och hos konsumenterna. Att äta enligt One Planet Plate är ett av flera viktiga sätt att bidra till ett bättre klimat och mer biologisk mångfald.

En One Planet Plate-måltid släpper ut max 0,5 kg CO2e. Råvarorna som används har grönt ljus i WWF Köttguiden och WWF Fiskguiden samt grönt och gult ljus i WWF Vegoguiden. Dessutom är allt ris, spannmål, raps, potatis, lök och morötter ekologiskt.

Visst du att den globala matproduktionen:

Står för 25 procent av hushållens klimatpåverkan

Utsläppen kommer bland annat från hur maten odlas och föds upp och från maskiner som används i jordbruket. Att äta mer grönsaker och baljväxter och mindre men bättre kött är därför ett enkelt sätt att minska klimatpåverkan från maten.
När du äter en One Planet Plate-måltid så äter du i enlighet med det globala klimatmålet om 1,5 gradersmålet uppvärmning.

Är det största hotet mot den biologiska mångfalden

För att naturen ska fungera och kunna producera det vi behöver för att leva på jorden krävs en mångfald av arter. Genom att välja kött och fisk med omsorg (grönt ljus i våra guider) och smarta vegetabilier (grönt och gult ljus i guiderna) så hjälper du den biologiska mångfalden. Om du dessutom väljer ekologiska spannmål, rotfrukter och grönsaker, så blir det ännu bättre!

One Planet Plate är ett initiativ från WWF framtaget på vetenskaplig grund. Kriterierna har tagits fram med stöd av ett vetenskapligt råd bestående av forskare från SLU, Stockholm Resilience Centre vid Stockholms Universitet samt Research Institute of Sweden, RISE. One Planet Plate pekar dessutom åt samma håll som de nordiska näringsrekommendationerna och Livsmedelsverkets rekommendationer om att öka andelen av det vi äter från växtriket. Initiativet bygger på en idé mellan WWF och hållbarhetsbyråerna U&We och Futerra.

Information in English

What food can we eat to stay within the boundaries of planet Earth? What would a meal that adhered to those restrictions look like in Sweden? How could I show that my restaurant serves such meals? The WWF Sweden One Planet Plate concept gives practical guidance and answers to these questions.

För kontakt, frågor och synpunkter om One Planet Plate:

mat@wwf.se

Senast ändrad 18/04/24