Nyheter|23 maj, 2019

Lund: Att låta bilen stå i en pendlarregion

Olesya-Kuznetsova-shutterstock_717825115_1600x1067px

Som en liten kommun i en stor pendlar-region har Lund lyckats göra tre fjärdedelar av alla resor hållbara. Bilen får allt oftare stå kvar på parkeringen. Det går på tvärs mot utvecklingen i övriga Sverige, där vi kör allt längre med våra bilar. Hur har staden lyckats? Vi träffade Linda Birkedal som jobbar på Lunds kommun, för att få veta mer.

Sverige har målet att nå en fossilfri fordonsflotta till 2030, men förra året ökade transportsektorns utsläpp, och svenskarna åker bil allt mer. Så till den grad att det motverkade de utsläppsminskningar man samtidigt uppnådde med hjälp av mer biobränsle.

Omställningen i Lund skedde knappast av en slump. Bakom den ligger masterplanen LundaMaTs, och trots det osexiga namnet verkar den göra sitt jobb. Planens syfte är i korthet att göra hållbar mobilitet möjlig och samtidigt öka livskvaliteten, genom förändrad infrastruktur och stadsplanering.

Läs mer om One Planet Challenge och Lunds arbete

Senast ändrad 12/02/24