Nyheter|27 jun, 2019

Santa Monica – Fångar Kaliforniens sol

Divanov_shutterstock_660160243_1600x1064px

Solen har närt den kaliforniska drömmen, och hållit Kalifornien behagligt varmt. Tills nu. Temperaturen stiger och klimatförändringarna väntas orsaka ännu större skada än de redan gör. För att kapa klimatutsläppen blir solpaneler obligatoriska för alla nya hem i delstaten, med visionen om att göra alla nya hus till nollenergihus. Men en kommun har redan satt igång, och därifrån finns läxor att lära.

Drömmen om Kalifornien – på väg att ta slut?

De flesta förknippar Kalifornien med ett sorglöst strandliv. Det ses som en plats där människor kan surfa på vågorna och njuta av solen, och det är en bild vi fått oss till livs i oräkneliga filmer, tv-program och sånger.

Men idag är delstaten också drabbad av begynnande klimatförändringar. Temperaturen har redan ökat med 1,6 grader från förindustriella nivåer (genomsnittet för jorden är 1 grad), vilket har lett till mer extremväder. De stora skogsbränderna i västra USA har ökat i antal med nästan 80 procent de senaste 40 åren och svår torka har drabbat Kalifornien flera gånger sedan 2011. Det är mycket torrt, och vid sådan torka räcker det med en gnista för att katastrofen ska bli ett faktum.

Och varmare lär det bli. Enligt en färsk rapport kan skogsbränderna öka med ytterligare 77 procent fram till 2100, om de globala koldioxidutsläppen inte minskar radikalt.

Läs mer om One Planet Challenge och Santa Monica

Senast ändrad 12/02/24