Divanov_shutterstock_660160243_1600x1064px

Santa Monica

Solen har närt den kaliforniska drömmen, och hållit Kalifornien behagligt varmt. Tills nu. Temperaturen stiger och klimatförändringarna väntas orsaka ännu större skada än de redan gör. För att kapa klimatutsläppen blir solpaneler obligatoriska för alla nya hem i delstaten, med visionen om att göra alla nya hus till nollenergihus. Men en kommun har redan satt igång, och därifrån finns läxor att lära.

Drömmen om Kalifornien – på väg att ta slut?

De flesta förknippar Kalifornien med ett sorglöst strandliv. Det ses som en plats där människor kan surfa på vågorna och njuta av solen, och det är en bild vi fått oss till livs i oräkneliga filmer, tv-program och sånger.

Men idag är delstaten också drabbad av begynnande klimatförändringar. Temperaturen har redan ökat med 1,6 grader från förindustriella nivåer (genomsnittet för jorden är 1 grad), vilket har lett till mer extremväder. De stora skogsbränderna i västra USA har ökat i antal med nästan 80 procent de senaste 40 åren och svår torka har drabbat Kalifornien flera gånger sedan 2011. Det är mycket torrt, och vid sådan torka räcker det med en gnista för att katastrofen ska bli ett faktum.

Och varmare lär det bli. Enligt en färsk rapport kan skogsbränderna öka med ytterligare 77 procent fram till 2100, om de globala koldioxidutsläppen inte minskar radikalt.

Häftiga skyfall, översvämningar, erosion längs den berömda kustlinjen, stigande havsnivåer och urbana värmeöar är andra skadliga effekter som väntas öka i omfattning. På grund av detta har det Kalifornien bestämt att klimatanpassning måste integreras i alla övergripande policyplaner.

För att undvika att “drömmen om Kalifornien” blir till en mardröm, är delstaten också beredd att kapa utsläppen.

Världens femte största ekonomi kämpar mot klimatförändringarna

Att Kalifornien tar klimatförändringarna på allvar är något vi alla ska vara glada för. Det är världens femte största ekonomi och enligt World Economic Forum är regionen främst i världen när det gäller entreprenörskap och innovationer. Så innovationer, kommersialisering och relaterade skaleffekter som sker där kan sedan sprida sig som ringar på vattnet till resten av världen.

Att växla från fossila bränslen till förnybara kommer bli en gigantisk uppgift för världen, och Kalifornien har redan börjat ta itu med den. Delstaten har minskat utsläppen så att de nu är under 1990 års nivåer, och har röstat för att skifta till 100 procent förnybar energi senast år 2045.

Byggnader är ett annat kapitel. I Los Angeles orsakar byggnader väl över 70% av de energirelaterade klimatutsläppen, och de är ett starkt fokus för hela regionen, bland annat Los Angeles har lovat att implementera en plan för nollenergihus (Zero Emission Building Plan).

Noll-energihem

En av Kaliforniens kommuner har kommit längre än de andra. Santa Monica väster om Los Angeles var den första kommunen i delstaten som lanserade en plan för netto-noll-energi för bostadshus. Den ambitiösa visionen är att alla nya bostäder bara ska använda så mycket energi som de själva kan producera.

“Vi har tur, eftersom vi inte måste förklara varför för våra invånare. De är redan övertygade. Det handlar bara om hur…”
Garrett T. Wong, hållbarhetschef för Santa Monica.

Solceller på alla tak

Solceller på taken av alla nya hem kommer bli obligatoriskt i Kalifornien till 2020, men Santa Monica var pilotkommun för den här åtgärden och gjorde solceller obligatoriska på alla nya hem redan 2016. Nu är staden redo att dela med sig av sina erfarenheter till resten av världen. Till exempel bör solceller på taken sättas i sydväst för att få ut mesta möjliga effekt av solenergin. Nu integreras denna lärdom och görs obligatorisk i kommunens uppdaterade byggplan.

Solpaneler ändrar också prissättningen på energi, och gör den billigast under dagen när panelerna producerar. Så invånare som vill ha kortast återbetalningstid på sin investering kommer att behöva batterilagring i sina hem, eller åtminstone sätta en timer på sina diskmaskiner och tvättmaskiner för att de ska gå när solpanelerna producerar mest el. Detta eftersom den el solcellerna producerar annars tankas ut på elnätet under dagen och sedan måste köpas tillbaka därifrån till ett högre pris när hushållet sätter igång maskinerna exempelvis efter middagen. Men sådana små frustrationer på vägen mot hållbarhet spelar ingen större roll för Santa Monicas invånare, som är ivriga att driva omställningen. Här ses klimatomställningen inte som om, utan hur.

Men är Kaliforniens invånare redo för nästa stora steg? Långa pendlingsresor med fossildrivna fordon är en stor källa till utsläpp här, så vad händer om vi låter husen producera tillräckligt med energi för att också ladda en elbil?

Det är faktiskt inget problem alls. Tekniken finns och är kommersiellt genomförbar, även om användningen ännu är långt ifrån vanlig.

Energi-oberoende och ren mobil frihet – det är väl kaliforniska drömmar som håller även för framtiden.

Santa Monica

US Handbook

Handbok

Urban Solutions Handbook

Här presenteras en rad städer som på något intressant sätt jobbar med att minska det ekologiska fotavtrycket och att bevara och öka biologisk mångfald och ekosystemtjänster i ett urbant sammanhang.

Besök webbplats

OPCC-folder

Översikt

One Planet City Challenge

Läs OPCC-översikt (Engelsk).

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Världsnaturfondens position för hållbara städer?
Välkommen att kontakta oss.

Senast ändrad 17/05/22