Nyheter|10 jun, 2019

Uppsala – vill bli klimatpositiva

Kate-Elliott-shutterstock_570919564_1600x1080px

Uppsala utsågs till global vinnare av One Planet City Challenge 2018. Juryn imponerades både av vad staden åstadkommit, och av de långsiktiga målen. Uppsala vill bli fossilfritt till 2030 och klimatpositivt till 2050. Det betyder att man fokuserar på mer än att uppnå nollutsläpp. Slutligen ska kommunen bidra till global ekologisk återhämtning, och kanske är det en vision med djupa historiska rötter.

Global vinnare i One Planet City Challenge

För Uppsala är den stad som blev Årets globala klimatstad 2018. Juryn fastnade för de långsiktiga målen, som är i linje med Parisavtalet och starkare än Sveriges klimatlag. Detta i kombination med en realistisk budget, konkreta åtgärder och arbetet med ambitiösa regleringar. De långsiktiga målen är att uppnå netto-noll koldioxidutsläpp 2050 – och bli klimatpositiva därefter, alltså att ta bort CO2 från atmosfären, samt bidra till global ekologisk återhämtning.

När Maria Gardfjell som dåvarande vice ordförande i kommunstyrelsen mottog priset för staden 2018 sa hon: ”Klimatpositiv är mer än ett mål. Det är också en inställning.”

Läs mer om One Planet Challenge och Uppsalas arbete

Senast ändrad 12/02/24