Kate-Elliott-shutterstock_570919564_1600x1080px

Uppsala

Uppsala utsågs till global vinnare av One Planet City Challenge 2018. Juryn imponerades både av vad staden åstadkommit, och av de långsiktiga målen. Uppsala vill bli fossilfritt till 2030 och klimatpositivt till 2050. Det betyder att man fokuserar på mer än att uppnå nollutsläpp. Slutligen ska kommunen bidra till global ekologisk återhämtning, och kanske är det en vision med djupa historiska rötter.

Carl von Linnés hemstad

Uppsala är Sveriges fjärde största stad, och tack vare sitt prestigefyllda universitet välkänt även internationellt. En av dem som undervisat här är Carl von Linné, den världsberömde botanisten som systematiserade och namngav djur och växter. Hans arv är fortfarande levande i staden, och kanske även en inspiration för Uppsalas klimatmål.

Global vinnare i One Planet City Challenge

För Uppsala är den stad som blev Årets globala klimatstad 2018. Juryn fastnade för de långsiktiga målen, som är i linje med Parisavtalet och starkare än Sveriges klimatlag. Detta i kombination med en realistisk budget, konkreta åtgärder och arbetet med ambitiösa regleringar. De långsiktiga målen är att uppnå netto-noll koldioxidutsläpp 2050 – och bli klimatpositiva därefter, alltså att ta bort CO2 från atmosfären, samt bidra till global ekologisk återhämtning.

När Maria Gardfjell som dåvarande vice ordförande i kommunstyrelsen mottog priset för staden 2018 sa hon: ”Klimatpositiv är mer än ett mål. Det är också en inställning.”

Från Parisavtal till klimatprotokoll

Och staden Uppsala har kastat sig in i omställningen genom att engagera stadens intressenter.  Mottot “tänk globalt, agera lokalt”, har återuppfunnits på ett innovativt sätt. Samarbetet med lokala aktörer kallas Klimatprotokollet och engagerar idag 37 organisationer, från ett brett register av sektorer, till exempel återvinning, energi, IT, byggnader och icke-statliga organisationer.

De senaste två åren har deltagarna minskat sina totala koldioxidutsläpp med 10 procent. WWF har räknat ut att om kommuner runtom i världen skulle göra samma sak, och engagera 20 procent av de lokala företagen och organisationerna, skulle det leda till årliga utsläppsminskningar på minst 58 miljoner ton CO2 per år. Det är mer än Sveriges årliga utsläpp.

Många järn i elden

Mycket är på gång i Uppsala. År 2019 startar kampanjen Klimatlätt som ska hjälpa invånarna till minskade utsläpp.  I kampanjen erbjuds lösningar, information och en klimatkalkylator. En annan nyhet är att alla bussar från nästa år ska drivas med förnybart och biogas, varav mycket är producerat av Uppsalabornas eget matsvinn. En del av detta säljs också lokalt till privata bilister.

För att uppmuntra människor till att cykla och låta bilen stå, har nya snabbcykelleder byggts. Cykelbanor prioriteras också i snöröjningen – ett tydligt sätt att visa vilket resesätt staden gillar. Härnäst ska ett nytt tvåvånings-cykelgarage uppföras intill tågstationen.

Klimatprotokollets medlemmar bidrar också till utvecklingen, genom att certifiera cykelvänliga arbetsplatser.

Carl von Linné hade förhoppningsvis varit nöjd att se allt som händer just nu i Uppsala, och ännu nöjdare den dagen Uppsala bidrar till ekologisk återhämtning. Tveklöst något som vår planet behöver.

Till dess ser vi fram emot att se stadens invånare och organisationer inspirera varandra på vägen mot att bli klimatpositiva.

Uppsala

US Handbook

Handbok

Urban Solutions Handbook

Här presenteras en rad städer som på något intressant sätt jobbar med att minska det ekologiska fotavtrycket och att bevara och öka biologisk mångfald och ekosystemtjänster i ett urbant sammanhang.

Besök webbplats

OPCC-folder

Översikt

One Planet City Challenge

Läs OPCC-översikt (Engelsk).

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Världsnaturfondens position för hållbara städer?
Välkommen att kontakta oss.

Senast ändrad 17/05/22