Gå till huvudinnehållet
Olesya-Kuznetsova-shutterstock_717825115_1600x1067px

Lund

Som en liten kommun i en stor pendlar-region har Lund lyckats göra tre fjärdedelar av alla resor hållbara. Bilen får allt oftare stå kvar på parkeringen. Det går på tvärs mot utvecklingen i övriga Sverige, där vi kör allt längre med våra bilar. Hur har staden lyckats? Vi träffade Linda Birkedal som jobbar på Lunds kommun, för att få veta mer.

Lund: Att låta bilen stå I en pendlarregion

Det är en kylig tisdag morgon när jag lämnar studentkorridoren för en promenad genom Lunds gamla stadskärna. Idag har jag stämt träff med Linda Birkedal, miljöstrateg i kommunen sedan 16 år.

Sverige har målet att nå en fossilfri fordonsflotta till 2030, men förra året ökade transportsektorns utsläpp, och svenskarna åker bil allt mer. Så till den grad att det motverkade de utsläppsminskningar man samtidigt uppnådde med hjälp av mer biobränsle.

Det ska därför bli spännande att höra Linda berätta om Lundensarna som går mot strömmen. Här görs nämligen 74 procent av resorna med cykel, till fots eller med offentliga transportmedel.

En mästerlig plan

Omställningen i Lund skedde knappast av en slump. Bakom den ligger masterplanen LundaMaTs, och trots det osexiga namnet verkar den göra sitt jobb. Planens syfte är i korthet att göra hållbar mobilitet möjlig och samtidigt öka livskvaliteten, genom förändrad infrastruktur och stadsplanering.

Vi träffas inne på ett kaffedoftande, mysigt kafé intill Lunds berömda domkyrka.
– En attraktiv stad gör att vi gärna vill cykla mer och gå mer till fots, och mer cykling och gång gör i sin tur staden mer attraktiv – det blir en positiv loop, förklarar Linda, som menar att staden främjar hållbara beteenden genom bra nätverk av cykelvägar, parker, grönområden, bussar och gatubelysning.

Aktivt samhälle

Det är Lunds engagerade invånare som drivit på utvecklingen och backat kommunens insatser, enligt Linda.
– De är kräsna. De nöjer sig aldrig utan vill hela tiden ha mer, till exempel bättre cykelbanor, säger Linda.
Aktiva miljöorganisationer, som den lokala avdelningen av Naturskyddsföreningen, bidrar med kartor och förslag på nya cykelbanor, men också med att utmana människors attityder. De erbjuder även workshops om sådant som hur man bäst packar för en cykelsemester med familjen.  I Lund finns också speciella “cykelkök” dit man kan komma för att laga sin cykel och samtidigt komma i den rätta cykelstämningen.

186 000 km per dag

Och den stämningen har faktiskt lett till rekord: Lund är staden i Sverige med flest cyklar per person.  De senaste 20 åren har det skett ett massivt skifte och resor med cykel har ökat med 30 procent. 2017 cyklade Lunds flitiga invånare hela 186 000 kilometer varje dag!
En stad som kan övertyga invånarna om att cykla istället för att åka bil är på helt rätt väg när det gäller att minska koldioxidutsläppen, för att inte nämna den positiva påverkan på hälsan.

10 miljoner gånger buss

Lund domineras av sina studenter och hur de förflyttar sig mellan föreläsningarna, men många invånare pendlar också till Malmö och Köpenhamn. Det skulle vara enkelt för de flesta att ta bilen, men många väljer tåg eller buss. I Lund ökade det totala antalet bussresor med 13 procent mellan 2014 och 2015, till över 10 miljoner sådana resor.

Ökningen berodde främst på grund av investeringar i tätare bussturer. När man ser att bussarna går tätt och smidigt, är man mer benägen att ställa bilen.

Bilen dominerar stadsplanen

När man ser hur bra det går för Lund att skifta från biltrafik till mer buss och cykel, kan man fråga sig varför vi fick en så bildominerad och ohälsosam infrastruktur till att börja med.

Linda har några tankar kring det:
– Historiskt var det många män som jobbade med stadsplanering, och männen var också de som körde mest bilen. Kvinnor bjöds inte in i beslutsprocessen på samma sätt, på den tiden. Det kan vara en anledning.
Men med Linda och hennes team bakom ratten, är detta på god väg att förändras.

I världens städer finns många hjältar som Linda, som också jobbar för förändring. Visst är det dags att vi värdesätter det de gör?

 

Sofia Cavalleri, på Världsnaturfonden WWF mötte Linda Birkedal, Lunds kommun

US Handbook
Handbok

Urban Solutions Handbook

Här presenteras en rad städer som på något intressant sätt jobbar med att minska det ekologiska fotavtrycket och att bevara och öka biologisk mångfald och ekosystemtjänster i ett urbant sammanhang.

Ladda ner Besök webbplats

OPCC-folder
Översikt

One Planet City Challenge

Läs OPCC-översikt (Engelsk).

Ladda ner

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Världsnaturfondens position för hållbara städer?
Välkommen att kontakta oss.

Dela gärna:

Senast ändrad 05/12/19

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se