Nyheter|22 maj, 2019

Lyckat firande av den biologiska mångfaldens dag i ett soligt Angarn

Angarnssjöängen vandring 22 maj
Angarnssjöängen vandring 22 maj foto Torbjörn Hegedüs WWF

Den biologiska mångfaldens dag den 22 maj blev välbesökt på Midsommarberget vid den  fågelrika Angarnssjöängen.  I högsommarväder visade WWF och Angarngruppen på vikens fåglar och hela 65 fågelarter noterades under dagen och kvällen.

Fiskgjusen visade upp sig fint när den födosökte efter fisk ute över sjöängen. Även två par av brun kärrhök seglade under dagen över vassarna. Det varma och soliga vädret förde med sig att inte så många fåglar rastade men några få brushanar och någon grönbena och skogssnäppa observerades. Många sothöns och skedänder kunde besökare se i tubkikarna under guidning av experter.

Angarnssjöängen Foto Torbjörn Hegedüs, WWF

Under fågelvandringen från Midsommarberget till nya WWF-plattformen så kunde de ca 50 besökarna i alla åldrar njuta av mindre strandpipare, ljungpipare, hussvala, häckande rödbena och en fin årtahane. Många valde även att följa med WWFs Tom Arnbom och Björn Nordling, Angarngruppen, på spaning och lyssning efter fladdermöss och nattsångare. Och det gav resultat då minst tre vattenrallar hördes och en småfläckig sumphöna. Även en större brunfladdermus sågs av de som var med till klockan 22.

Tidigare under eftermiddagen var det även blomster och fjärilsvandring och här är WWFs Ola Jennerstens rapport från den: På fjärilssidan såg vi en blåvinge, tosteblåvingen, den blåvinge som visar sig först på våren. Vi såg flera grönsnabbvingar, flera rapsfjärilar och åtminstone en rovfjäril, samt aurorafjäril. Bland praktfjärilarna såg vi påfågelöga och nässelfjäril samt tistelfjäril - en art som just nu har storslagen invandring från sydligare nejder. Storfläckig pärlemorfjäril och den lilla kamgräsfjärilen visade sig också. Bland mätare såg vi allmän ängsmätare och en sotmätare. två humlearter stenhumla och mörk jordhumla flög förbi - de två arter som det går bäst för just nu och är allmänna. Några blodbin letade efter sandbibon att parasitera och några sandbin födosökte på maskrosorna.

Vi hade diskussioner om sälg och dess betydelse som nyckelart och en sittning vid en rejäl tämligen färsk kodynga som redan härbärgerade många palpbaggar, några dyngbaggar och en kortvinge. Några växter som vi stannande speciellt vid var mandelblom, gullviva, vit fetknopp, skogsnäva och den betesgynnade blåsugan.

Angarngruppens hemsida

Rödbena sågs vid viken den 22 maj

Sandra Jönsson från WWF berättar om rovdjur för intresserade besökare.Även Vallentuna kommun och Länsstyrelsen i Stockholm var på plats på Midsommarberget. Foto Torbjörn Hegedüs /WWF

Senast ändrad 12/02/24