Nyheter|29 jan, 2020

WWF stödjer Kinas stopp av djurhandel till följd av Coronaviruset

tigermarket-wwf-jame-1.jpg

Kina har nyligen gått ut med åtgärder för att stoppa spridningen av Corona-viruset som så tragiskt har drabbat människor runt om i världen. Bland åtgärderna finns ett tillfälligt förbud av all handel med vilda djur. WWF välkomnar beslutet - såväl för vår egen hälsas skull som för att bevara djur och natur.

Marknad med djurdelar i Myanmar nära den kinesiska gränsen. Foto: Ola Jennersten, WWF

– Vi hoppas att denna hälsokris som så tragiskt hittills har drabbat tusentals människor och deras anhöriga kan vara ett uppvaknande. Vi måste sluta exploatera djur och djurdelar på ett ohållbart sätt, både för de djur som drabbas och för vår egen hälsas skull, säger Ola Jennersten, naturvårdsexpert på WWF.

Sedan Coronaviruset bröt ut har Kina agerat snabbt genom att stänga marknader, införa ett tillfälligt handelsstopp av vilda djur och skärpa kontrollerna av tillstånden för djurhållning. WWF har följt de senaste veckornas utveckling, liksom den kamp som Kinas myndigheter på senare år har fört mot den illegala handeln av vilda djur.

– Vi ser positivt på det arbete som Kina gjort hittills. Men även om stängningarna av marknaderna kan minska den illegala handeln krävs det mer än tillfälliga förbud för att stoppa den helt. Vi behöver samarbeta över nationsgränserna och öka medvetenheten om vad den illegala handeln innebär för människor och natur, säger Louise Carlsson, naturvårdsexpert på WWF.

WWF uppmanar den kinesiska regeringen att:

• Fortsätta vidta åtgärder för att minska efterfrågan på vilda djur
  • Öka medvetenheten om konsekvenserna av den illegala handeln som exempelvis förlust av biologisk mångfald.
  • Samarbeta med andra länder, naturvårdsorganisationer, företag och lokalsamhällen för att stoppa den illegala handeln av vilda djur.

Så påverkar den illegala handeln djur och natur globalt:

Den illegala handeln av vilda djur omfattar arter som är hotade eller står på randen till  utrotning. Den omsätter enorma summor och utgör vid sidan av knark och vapenhandel en av världens största svarta ekonomier.

Djur och djurdelar som ofta återfinns på illegala marknader i länder som Kina, Myanmar och Laos är bland annat myrkottar, tigrar, fladdermöss och ormar. De ses som delikatesser eller används för traditionell kinesisk medicin.

En av riskerna med att handla med vilda djur är, likt det vi ser i fall som SARS och Corona, att nya och för oss okända virus kan överföras från djur till människa. En annan risk är att arter utrotas helt vilket påverkar ekosystemen vi lever och verkar i.

För mer information, kontakta:

Mats Forslund, expert på handel med vilda djur och växter, WWF, 070-3998163, mats.forslund@wwf.se

Louise Carlsson, naturvårdsexpert, WWF, 070-6038464, louise.carlsson@wwf.se

Ola Jennersten, naturvårdsexpert, WWF, 070-5551402, ola.jennersten@wwf.se