Nyheter|22 aug, 2023

Samtal om att leva i harmoni med naturen – från ord till handling

Gustaf Lind, Maria Scultz, Kardinal Anders Arborelius, Marika Markovits, Johan Einarsson, Hanna Soldal

Pilgrims Walk for Future bjuder in till samtal med WWF. Välkommen att delta i ett samtal på temat biologisk mångfald: "Att leva i harmoni med naturen – från ord till handling". Samtalet tar avstamp i frågeställningen om hur vi i Sverige kan leva upp till den nya globala räddningsplanen för naturen.

Samtalet sker i samband med att Pilgrim's Walk for Future anländer till Vadstena från norr och söder, med månadslånga Pilgrimsvandringar för biologisk mångfald och klimat – med samtal om att staka ut färdplaner mot ett hållbarare liv. Pilgrimsvandringarnas budskap och samtalet berör det historiska FN-mötet under Konventionen om biologisk mångfald COP15 i Montreal i december då världens ledare antog ett globalt ramverk för att stoppa och vända förlusten av biologisk mångfald till 2030. Nu gäller det för de närmare 200 länder som skrivit under att gå från ord till handling och leva upp till våra åtaganden. Så hur gör vi det? I samtalet i Vadstena kommer vi att diskutera lösningar och vikten av värderingar för att nå målen i den nya räddningsplanen för naturen och för att kunna ställa om till ett hållbart samhälle. Under samtalet kommer vi att beröra frågor som: Vad står det i avtalet och vad innebär det för oss? Vad måste vi i praktiken göra för att leva upp till våra åtaganden? Hur kan det leda till handling, internationellt och i Sverige i form av politiska åtaganden. Men vi kommer även att diskutera hur vi alla människor kan samlas, för att bidra till hopp och handling, och ta ansvar för biologisk mångfald och agera på den globala dubbelkrisen för biologisk mångfald och klimatet. För alla måste vi agera – tillsammans – beslutsfattare i regering och riksdag, kommuner, företag, civilsamhälle och privatpersoner.
Läs mer om COP15 och det nya ramverket för biologisk mångfald.

Medverkande: Biskop Marika Markovits, Linköpings stift; Kardinal Anders Arborelius, Katolska Kyrkan; Johan Einarsson, regional kyrkoledare i Equmeniakyrkan Öst; Hanna Soldal ACT-Svenska Kyrkan, och Gustaf Lind, Generalsekreterare WWF. Moderator: Maria Schultz, senior rådgivare WWF.

Tid och plats:
Samtalet äger rum på ”Pilgrims Welcome”-området mellan Vadstena Klosterkyrka och Pilgrimscentrum
Lördagen den 2 september kl. 17.30-18.15.

Samtalet streamas även via Youtube, för den som inte kan närvara eller vill se i efterhand. Mer information på Pilgrim's Walk for Future

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 06/09/23