Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

 

God klimatsmart fortsättning!

 

Visst känns det bra att se att beslutsfattare kan samlas och åstadkomma något bättre än det man gjort tidigare? Jag syftar självklart på FNs klimatmöte och hållbarhetsmål, för även om dessa är långtifrån tillräckliga för att rädda klimatet, kan de ses som positiva trendbrott. Tack till alla som slitit med klimatfrågan så länge och som gjorde en strålande insats före och under Parismötet! Men det är de närmaste årens fortsatta åtaganden som avgör klimatets utveckling.


Inom våra företagssamarbeten pågår många spännande projekt, alla med nya möjligheter att göra världen bättre. Läs om nya IKEA-satsningen HÅLLBARA IHOP, där 100 hushåll ska skapa ett mer hållbart liv i hemmet, om projektet med Telge Energi som lyser upp en skola i Filippinerna, om IT-leverantören Dustins nya webblösning som kan filtrera köpet efter olika miljömärkningar - och mycket mer.


Så låt oss ta nyfikna steg in i ett 2016 som är fyllt av nya utmaningar och möjligheter. Förhoppningsvis mer klimatsmarta sådana.

 

 

 

 


 

Foto: Telge Energi

 

Telge Energi och WWF i nytt samarbete - ska lysa upp skola i Filippinerna

Världsnaturfonden WWF och Telge Energi går nu in i ytterligare ett gemensamt projekt som handlar om att installera solcellspaneler på en skola i Filippinerna - ett led i ett långsiktigt projekt som syftar till att installera solceller på skolor i utsatta länder och områden. Ambitionen är att ge fler människor tillgång till energi som är bättre för ekonomi, hälsa och klimat.

>> Läs mer på telgeenergi.se

Foto: IKEA

 

IKEA, WWF och Energirådgivarna blir HÅLLBARA IHOP!

Projektet HÅLLBARA IHOP ska genom 100 deltagare visa hur vi kan skapa ett mer hållbart liv hemma genom att minska mängden avfall och sänka energi- och vattenförbrukningen. Projektet vill också lyfta fram hur en mer hållbar kost leder till ett hälsosammare liv och hur man kan förlänga livet på möbler. Projektet bygger på ett pilotprojekt som IKEA och WWF genomförde 2011-2012 med 9 Kalmarfamiljer. HÅLLBARA IHOP görs i samarbete med WWF och Energirådgivarna.

>> Läs mer om projektet på hallbaraihop.com

 

 

Julgranar hjälper i riktigt bottenprojekt

Den 13 januari dumpades julgranar i Riddarfjärden i Stockholm för att skapa en bättre miljö för stadens fiskar. Granarna, så kallade risvasar, fungerar som artificiella rev. Initiativet är ett samarbete mellan Sportfiskarna, Stockholm stad, Strömma, Skansen och WWF. Miljöborgarrådet fanns på plats för att prata om hur fiskarnas naturliga livsmiljöer alltmer har försvunnit.

>> Läs mer på svt.se

Foto: Istockphoto.com / WWF Canada

 

Dustin lyfter fram miljömärkningar - enklare handla hållbart

Att göra ett hållbart val när man köper IT-produkter kan vara svårt. För att göra det lite enklare blir det nu möjligt att filtrera sitt köp hos Dustin på flera olika miljömärkningar. Samtidigt lanseras en samlingssida med tips och inspiration för hur man använder sina produkter mer energieffektivt.

>> Läs mer på dustin.se  

 

Foto: Loc Vu Trung / WWF

 

Fortsatt framgång för FSC-certifiering av småbrukare i Vietnam

Vietnam har en stor möbelexportindustri vars efterfrågan på FSC-certifierade produkter ökar allt mer. Ett nytt femårscertifikat har nu utfärdats för mer än 500 småbrukare i Quang Tri-provinsen i Vietnamn. Småbrukarna ingår i ett projekt som stöds av WWF och IKEA och som idag omfattar totalt 1 393 hektar planterad akaciaskog, som är viktig för många för många djur.

>> Läs mer om certifieringsarbete på panda.org

 

 

Fortum Värme första energiföretaget med FSC-certifiering

Fortum Värme, som förser Stockholmsområdet med fjärrvärme, är nu det första energibolaget i Europa och det andra i världen med FSC spårbarhetscertifiering. Certifieringen är ett viktigt verktyg för att realisera målet att företagets biobränslen ska komma från ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt skogsbruk. Företaget är medlem i WWFs företagsnätverk Global Forest & Trade Network (GFTN).

>> Läs pressmeddelandet på fortum.se

 

 

 

Foto: Science Based Targets

116 företag har anslutit sig till Science Based Targets

Idag är hela 116 företag medlemmar i det globala initiativet Science Based Targets, däribland företag som H&M, IKEA, Billerud Korsnäs och Stora Enso. Initiativet uppmanar företagen att visa sitt ledarskap inom klimatåtgärder genom att sätta forskningsbaserade utsläppsmål för att minska utsläppen av växthusgaser.

>> Läs mer på sciencebasedtargets.org

 

Podcast "Climate & Finance #1: How Your Savings Impact Climate Change"

I samarbete med WWF sänder mediekanalen The Green Exchange en serie på tre pod-avsnitt om hur vårt sparande påverkar klimatet. I det första avsnittet analyseras sambandet mellan ekonomi och klimatförändringar där Magnus Emfel, Senior Advisor för Hållbar ekonomi på Världsnaturfonden WWF, reder ut frågan.

>> Lyssna på det första pod-avsnittet på greenexchange.se

 

WWFs analys av Parismötet: "EU måste göra mer på hemmaplan - och det snart"

EU har inte gjort det som krävs på hemmaplan. Dessutom måste världens storföretag, entreprenörer, städer, investerare och det civila samhället agera tillsammans för klimatet, anser Världsnaturfonden WWF. Parisavtalet är visserligen en viktig vändpunkt, men nu måste ord snabbt omsättas i handling.

>> Läs mer på wwf.se

 

Foto: WWF Norge / Will Boase

Ny WWF-rapport: Så kan Uganda bli förnybart med hållbar energi åt alla

Nära 100 procent av Ugandas energi kan komma från långsiktigt hållbara och förnybara källor till år 2050, visar en ny WWF-rapport. "Energy Report for Uganda" visar på en framtid där ekonomisk utveckling och ökat välstånd inte sker på bekostnad av natur eller klimat.

>> Läs mer på wwf.se

 

 

 

Anmäl ert företag till Earth Hour 2016
Lördag den 19 mars kl 20.30-21.30 är det dags för Earth Hour. Ni engagerade företag är en otroligt viktig del av världens största miljömanifestation. Årets tema är "En 100 procent fossilfri värld" och med det vill WWF signalera till politiker och beslutsfattare att de måste agera snabbt och kraftfullt i klimatfrågan. Anmäl ert deltagande, engagera era medarbetare och kunder i klimatfrågan och ta chansen att kommunicera ert egna klimatarbete. 

>> Anmäl ert företag till Earth Hour på wwf.se

 

 

 

Klimat & vatten - största riskerna enligt Global Risks Report 2016

För första gången toppar klimatfrågan rankningen i World Economic Forums Global Risks Report, där ett misslyckande med att stoppa klimatförändringarna ses som den största globala risken för 2016. På andra plats kommer massförstörelsevapen följt av vattenkriser.

>> Läs mer på weforum.org

 

 

Nytt forskningscenter för hållbar affärsutveckling på Handelshögskolan
Handelshögskolan i Stockholm har tack vare donationer inrättat en ny professur med titeln "The Jacob and Marcus Wallenberg Chair in Innovative and Sustainable Business Development". Samtidigt öppnas ett nytt forskningscentrum i ämnet.

>> Läs mer på hhs.se

 

Ikea-beslut om försäljning av solceller i Sverige närmar sig
IKEA planerar att skala upp sin satsning på solceller till ett tiotal marknader inom ett par tre år. Just nu inväntar IKEA Sverige utvärderingen av testförsäljningen av solceller till kunder i Storbritannien, Holland och Schweiz.

>> Läs mer på miljöaktuellt.se

Electrolux i topp på Robecosams årliga lista över hållbara företag

Enligt kapitalförvaltningsbolaget Robecosams årliga lista över de mest hållbara företagen i världen hamnar Electrolux i toppen. H&M är ett annat svenskt bolag som finns med på Robecosams hållbarhetslista.

>> Läs mer på di.se

 

  

 

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

 

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.