Foto: Ola Jennersten WWF

Naturvårdsbönder väntar fortfarande på 700 miljoner i EU-stöd

2017-12-06

Tiotusentals svenska bönder har fortfarande inte fått alla sina EU-stöd som de sökte för snart tre år sedan. Det mesta har betalts ut, 18,3 miljarder kronor, men drygt 700 miljoner återstår. För de naturvårdsbönder som är lantbrukare på heltid får de uteblivna stöden stora konsekvenser.

Torbjörn och Stefan Eriksson driver naturvårdsentreprenad på gården Gymninge utanför Örebro. Deras 400 ekologiskt uppfödda naturbetesdjur ser till att bevara den biologiska mångfalden på strandängar och andra naturbetesmarker runt gården. Runt 70 procent av brödernas omsättning på fyra miljoner kronor kommer från EU-stöd för de ekosystemtjänster som djurhållningen innebär.

Väntar på en halv miljon

Torbjörn och Stefan Eriksson väntar fortfarande på nästan en halv miljon kronor som ännu inte betalats ut för åren 2015 och 2016. Foto: Ola Jennersten / WWF

– Vi har fått gå till banken och låna pengar för att täcka upp för de uteblivna bidragen. Sedan vågar vi ju inte investera i maskiner och andra saker som behövs. Det är förödande för en företagare, säger Torbjörn Eriksson, som också är ordförande i den ideella föreningen Naturbeteskött i Sverige.

I lördags, den 2/12, tog Rapport upp situationen med de försenade stöden i sin nyhetssändning klockan 18. I inslaget förklarade Jordbruksverket att de uteblivna ersättningarna beror på ett försenat IT-system. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, uttryckte i samma inslag stor irritation gentemot Jordbruksverket och anser att verket åtminstone borde betala dröjsmålsränta till de drabbade lantbrukarna.

Naturvårdsbönderna upplever osäkerhet

Föreningen Naturbeteskött i Sverige har arbetat med frågan om osäkerheten kring de nödvändiga miljöstöden under flera år och har i samarbete med WWF sammanställt en e-broschyr som beskriver både de glädjeämnen och de bekymmer som naturvårdsverksamheten med betesdjur innebär. Tyvärr är det flera av dem som överväger att upphöra med sin miljöbevarande verksamhet om inte situationen snart blir bättre.

– Nästa bidragsperiod startar 2021. Om systemet inte blir bättre till dess är jag inte säker på att vi kommer att fortsätta verksamheten. Då säljer vi gården istället. Det skulle med stor sannolikhet innebära att de värdefulla naturbeten som vi har byggt upp runt Tysslingen försvinner, säger Torbjörn Eriksson.

Läs kartläggningen av Naturbetesbönder 2017

Se reportage om ersättningen till Naturbetsbönder på SVT Nyheter

Senast uppdaterad 2017-12-06

Kartläggning
Naturbetesbönder 2017

Hur fungerar EUs jordbruksstöd i praktiken?

Vad är bra? Vad är bekymmersamt?
Möt Sveriges naturbetesbönder som berättar om sina jordbruk, om byråkratin, om snåriga regelverk
och om vad som kan – och måste – bli bättre.

Läs kartläggningen av Naturbetesbönder 2017

Köttguiden – WWFs konsumentguide för kloka matval

Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd. Köttguiden gör det lätt att välja rätt – ladda ner den som mobilapp, spara ner den som pdf .

Läs mer här