IKEA satsar på hållbar design och material som kan återvinnas

2018-02-20

Ikea satsar mer och mer på design och produktion av förnybara och återvinningsbara material som bidrar till ett cirkulärt samhälle. Produkterna ska hålla för att repareras, återanvändas och sättas ihop igen - allt för att ge produkterna ett längre liv och skapa ett känslomässigt värde för kunderna.

IKEAs princip om sparsamhet och resurseffektivitet går hand i hand med hållbarhetsarbetet. Det krävs också gemensamma branschregler och standarder, så kallade "waste prints" som gör det tydligt vad materialen får innehålla om de ska vara återvinningsbara.

Det var budskapet till journalister, bloggare, designers och samarbetspartners på seminariet "Spela roll" - en dag om hållbarhet som arrangerades av IKEA Sverige den 7 februari i Stockholm.

WWF och IKEA har samarbetat sedan 2002 och driver projekt i 16 länder inom skog, bomull och vatten. Representanter från WWF var inbjudna till "Spela roll" för att berätta om samarbetet med IKEA när det gäller råvarumaterial som just skog och bomull. Ett talande exempel och konkret resultat är att över 35 miljoner hektar skogsyta certifierats runt om i världen - en yta lika stor som Tyskland.

- Idag lever vi globalt som om vi hade 1.6 planeter till vårt förfogande och i Sverige som om vi hade 4,2 planeter. Produktutveckling som hjälper till att skapa beteendeförändringar mot ett mer hållbart liv hemma är vårt sätt att hjälpa till.  Visst vore det vore fantastiskt om IKEA kan få de cirka 900 miljoner människor som besöker IKEA- varuhusen varje år att leva lite mer hållbart, säger IKEAs globale chefsdesigner Marcus Engman. Marcus Engman, chefsdesigner på IKEA, tror att hållbara heminredningslösningar till ett pris som alla har råd med kan få stor betydelse.

- Idag lever vi globalt som om vi hade 1.6 planeter till vårt förfogande och i Sverige som om vi hade 4,2 planeter. Produktutveckling som hjälper till att skapa beteendeförändringar mot ett mer hållbart liv hemma är vårt sätt att hjälpa till.  Visst vore det vore fantastiskt om IKEA kan få de cirka 900 miljoner människor som besöker IKEA- varuhusen varje år att leva lite mer hållbart, säger han.

IKEA vill erbjuda både skruvar, beslag och kanske reservdelar när möbler ska lagas.
- Genom att använda mer hållbara material så hoppas vi bidra till att produkterna blir känslomässigt värdefulla, så att kunderna vill reparera och återanvända dem. Vi samarbetar exempelvis med Blocket där våra FAMILY-medlemmar gratis kan förlänga livet på sin IKEA-möbel, berättar Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

-  För WWF är det lovande att IKEA med hjälp av nya designprinciper tar in hållbarhet med ett starkt fokus på cirkularitet och ett hållbart liv hemma. Det finns en jättepotential i det faktum att IKEA kan påverka sina kunder att leva mer hållbart, säger Marcus Albers, ansvarig för samarbetet mellan WWF och IKEA.-  För WWF är det lovande att IKEA med hjälp av nya designprinciper tar in hållbarhet med ett starkt fokus på cirkularitet och ett hållbart liv hemma. Det finns en jättepotential i det faktum att IKEA kan påverka sina kunder att leva mer hållbart, säger Marcus Albers, ansvarig för samarbetet mellan WWF och IKEA.

Satsning på aluminium, ohyvlat trä och köksluckor gjorda av återvunnen plast är några av nyheterna. Köksluckan "KUNGSBACKA" är tillverkad av återvunnet certifierat trä, där plastfolien kommer från återvunna plastflaskor. Idag kommer 40 procent av en produkts CO2-avtryck från just materialet, därför satsar man på att lära sig mer om vad som passar bäst för olika produkter för en så god funktionalitet och lång livslängd som möjligt.

Koldioxidutsläppen från transporter står bara för en liten del av påverkan, eftersom det mesta transporteras till havs på stora båtar eller på järnväg.

- Att bli cirkulära är en av våra viktigaste utmaningar. Det driver innovation och är en förutsättning för att nå vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Det är en stor omställning och ett större åtagande som kräver nya affärsmodeller, säger IKEA Sveriges hållbarhetschef Jonas Carlehed.

På utställningsdagen på Skeppsholmen i Stockholm visades kollektionen "INDUSTRIELL" som består av en fåtölj, en bänk, ett hyllsystem i trä, metall och keramik. Den har gjorts i samarbete med designern Piet Hein Eek och är en hyllning till det operfekta. Den andra kollektionen "DELAKTIG är en soffkollektion som designats av IKEA och den kända industridesignern Tom Dixon. Konstruktionen är gjord så att det går lätt att byta klädsel eller delar med syfte att förlänga livet på produkten.

-Det är en exklusiv, rå och oväntad kollektion för vardagen. Vi har länge velat utforska hur man kan massproducera med teknik som gör varje produkt unik för så många som möjligt med hjälp av fantastiska designers, säger Karin Gustavsson, kreativ ledare på IKEA of Sweden. -Det är en exklusiv, rå och oväntad kollektion för vardagen. Vi har länge velat utforska hur man kan massproducera med teknik som gör varje produkt unik för så många som möjligt med hjälp av fantastiska designers, säger Karin Gustavsson, kreativ ledare på IKEA of Sweden.

Senast uppdaterad 2018-02-20

Fakta

IKEA håller just nu på att sätta så kallade "Science based targets" och uppdaterar sin hållbarhetsstrategi "People & Planet Positive" med ambitiösa mål till 2030. Sedan 2002 samarbetar IKEA och WWF i en 16 länder.. Idag 77 procent av träet i IKEAS sortiment FSC-certifierat eller återvunnet. All bomull som används kommer från mer hållbara källor.

WWFs samarbetspartners

Kontakta oss för mer information om våra företagssamarbeten.

foretag@wwf.se