Välkommen till WWF Utbildning

Hållbar utveckling är en av vår tids största utmaningar. Den kräver att vi tänker om, tänker nytt och ständigt lär oss. WWF Utbildning är till för dig som vill lära eller för dig som är pedagog och vill hitta former, metoder och innehåll.

Elevrum

I elevrummet finns material riktat till elever. Här kan du lära dig mer om natur, miljö och hållbar utveckling. Här finns t.ex. övningar, filmer och faktablad samt tips på projektarbeten.

Besök elevrummet

Lärarrum

Lärrarummet vänder sig till lärare och andra aktiva i skola och utbildning. Här kan du hitta fakta och metoder för lektioner och skolutveckling.

Besök lärarrummet

Entreprenörskap

Världen behöver kreativa och hållbarhetstänkande entrepenörer.
Genom hela utbildningssystemet framhålls entrepenörskap och hållbar utveckling.

Läs mer om entreprenörskap och hållbar utveckling

Hållbara städer

Världsnaturfonden WWF arbetar för hållbara städer utifrån visionen One Planet Future. I vårt arbete med städer fokuserar vi speciellt på fem utmaningar för hållbara städer.

Läs mer om hållbara städer

Senast uppdaterad 2014-06-04

Ekologiska fotavtryck

Testa ditt ekologiska fotavtryck.

Till ekologiska fotavtryck - kalkylatorn

Naturens tjänster

Ett nytt begrepp introducerades i den senaste läroplanen Lgr 11; ekosystemtjänster. WWF har tagit fram en ny handledning för lärare som undervisar i årskurs 4-9, som försöker levandegöra ett abstrakt men viktigt begrepp.

Enstaka tryckta exemplar kan beställas här

Ny rapport

From Vision to Lesson är en ny rapport på engelska  som handlar om utbildning för hållbar utveckling i praktiken. Boken är på 116 sidor och lyfter fram innovativa modeller och strategier för att utveckla en hållbar skola. Boken är rikt illustrerad och erbjuder många exempel från praktisk skolvardag i Östafrika, Mongoliet, Indien och Indonesien.

Den kan laddas ner här

Enstaka tryckta exemplar kan beställas här