Armbryterskan från Ensamheten bryter ny mark – fossilfri till 2025

– Varför ska vi vänta på att andra ska gå före, när vi kan ta tag i det själva? Det tar mycket mer energi att vänta än att göra något, säger Heidi Andersson, som är fast besluten att bli fossilfri till år 2025.

 

 

Björn Ferry och Heidi Andersson Foto: Andreas Johansson

”Vi” är Heidi och maken Björn Ferry, skidskytt i världsklass. Själv är Heidi världsmästare i armbrytning. Inte bara en, utan elva gånger! Och nu vill hon och Björn bli världsmästare på  ”planetsköteri” också. Med på resan är även sonen Dante, fem år.

Målet är att bli fossilfria till år 2025, i linje med COP21-beslutet, det vill säga: att inte orsaka några utsläpp från kol, olja eller gas. Familjen började sin resa i slutet av 2015, strax före klimattoppmötet.

– I början var det lätt att få ned våra utsläpp. Det är precis som med träning, först får du snabbt stora resultat, sedan går det trögare, säger Heidi Andersson.

 

Halverade utsläpp på ett år

På sin blogg fossilfri.com berättar Heidi om med- och motgångar på vägen mot fossilfritt.
 Klimatavtrycket för Heidis familj

När familjen började var växthusgasutsläppen 21,9 ton för hela familjen, där särskilt utsläppen från resor och transporter var höga; det motsvarade nästan hälften. 2016 var utsläppen nere på 10,4 ton – mer än en halvering! De håller koll via klimatkontot.se där man kan kolla sitt klimatavtryck.

– Det är fascinerande att du som enskild individ, med relativt enkla medel, kan åstadkomma stora mäktiga resultat. Det är lätt att tänka att vad kan jag som vanlig dödlig här på planeten jorden göra. Men du kan göra skillnad; se bara på oss!

Målet är noll ton år 2025. I dag är det inte möjligt att komma ned i nollutsläpp på klimatkontot.se, bland annat eftersom de flesta transporter av varor och mat är fossilbaserade. Men förhoppningsvis ser det annorlunda ut i framtiden i och med politiska beslut och att företag tar mer ansvar.
 

Trögt få med sig andra

Både Heidi och Björn sysslar mycket med lobbying och att försöka påverka andra. Att få andra med på tåget har dock varit tuffare än de först trott. Trots att de är före detta elitidrottare som går in för uppgiften till 100 procent.

– Det vi kan påverka själva är lätt. En stor post var transporter och så är det för de flesta. Där har vi slutat flyga och åker istället buss, tåg och vår nyinköpta elbil. Det är när du måste få med dig andra som det blir svårare. Vi ville bygga om garaget, ha en laddstolpe och solceller på taket, men det var lite mer tungjobbat än jag trott i vår bostadsrättsförening, berättar Heidi Andersson.

 

Elbilen väcker stor uppmärksamhet i Storuman Foto: Andreas Johansson

Det gäller att vara om sig och kring sig för att få resan mot fossilfritt att fungera. När Heidi och hennes familj ska åka tåg behöver de ta sig till Vindeln (18 mil enkel väg), och där finns ingen laddstolpe för elbilar.

– Det går inga vettiga bussar så vi måste ta bilen till Vindeln eller åka buss till Umeå som ligger 23 mil bort. Jag ringde Vindelns kommun och nu låter de oss använda ett motorvärmaruttag på Vindelbostäders parkering. Där kan vi ladda bilen. Det är långsamladdning, men det fungerar. Jag har ringt Skellefteå Kraft också för att lobba för att de sätter upp en laddstolpe, och jag vet att fler har legat på, så nu får vi se!

 

Kompost och odling med Dante

Med sonen Dante har Heidi ett särskilt projekt.
Heidi med sonen Dante Foto: Andreas Johansson

– Vi tar hand om förskolans organiska avfall och komposterar med hjälp av Bokashi, så att det inte måste köras till Umeå. Men framför allt gör vi det för att förskolebarnen ska få chansen att lära sig om kretslopp, cirklar och cykler, hur jord och mat blir till, förklarar Heidi.

Familjens elbil och lastcykel väcker stor uppmärksamhet bland Dantes kompisar.

– När jag kommer med lastcykeln till förskolan är det kö. Alla vill åka med, de tycker att det är hur häftigt som helst! Och elbilen är som att åka rymdskepp, det finns inget coolare! Men det är inte bara barnen, Björn säger att elbilen är det som väckt mest uppmärksamhet näst efter OS-guldet, berättar Heidi.

 

Både skeptiska och positiva reaktioner

En del är skeptiska till familjens utmaning. Bland annat blir det en del frågor om lithiumbatteriet till elbilen, hur miljövänligt det egentligen är.
– Men det är bara bra för då tvingas jag läsa på, säger Heidi och tillägger:

– De flesta är ändå positiva. Och man ska tänka på att Storuman är en av Sveriges mest fordonstäta kommuner, och att det är glesbygd. Kan vi lyckas bli fossilfria här, då kan man lyckas var som helst i Sverige!

Men, påpekar hon, hennes familj är inte fossilfri än. Nästan åtta år till har de på sig. Och om alla ska lyckas måste utsläppen minskas också från sådant som finansieras med skattemedel. Det är cirka 2 ton per år. Dessutom måste det bli lättare att göra rätt.

 

Flyg bör beskattas hårt

– Att förstöra förutsättningarna för liv på planeten ska kosta, att göra rätt ska vara lätt! När det är både krångligare och dyrare att välja buss och tåg före flyget är någonting skevt. Fossilt flygplansbränsle behöver beskattas hårt och brutalt om människor ska välja andra transportsätt och semesterorter på närmre håll än på andra sidan jorden, säger hon och fortsätter:

– Det är ett föråldrat synsätt att ekonomisk tillväxt är skild från naturen och att miljö och hållbarhetsfrågor står i vägen för den mänskliga utvecklingen. Det är faktiskt tvärtom! Välfärd kräver att vi återanknyter våra samhällen till naturen. De system som upprätthåller liv på jorden – från ett stabilt klimat till en rik biologisk mångfald – är förutsättningar för moderna ekonomier. Och ekonomi betyder faktiskt ingenting annat än ”läran om hushållande med resurser”.

Text: Elin Dunås 


 

Miljöhjälte - Heidi Andersson

Förutom att ha vunnit 11 VM-guld är Heidi Andersson även en riktig miljöhjälte. Hon och hennes familj siktar på att bli fossilfria till år 2025. Gör som Heidi och greppa motståndet. Tillsammans kan vi förändra världen!

 

WWF-rapport om hållbar energi

Det är fullt möjligt att ställa om till 100 procent förnybar och hållbar energi i Sverige
– Vårt mål är att all energiproduktion ska ske inom naturens ramar, med minimal negativ påverkan på klimat, biologisk mångfald och ekosystem, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
Ladda ner och läs rapporten

Samåkning en växande trend

Mattias Jägerskogs samåkningsprojekt Skjutsgruppen har växt till en folkrörelse. 

 

Billigt, trevligt och miljövänligt att åka ihop

 

Senast uppdaterad 2017-06-01

Earth Hour-ambassadör

Namn: Heidi Andersson
Ålder: 36 år.
Aktuell: Earth Hour-ambassadör. Hon och maken Björn Ferry satsar på att bli fossilfria.
Gör: Armbrytarkonsult, föreläsare, skogsbrukare, tv-programledare och 11-faldig världsmästare i armbrytning, senast 2014 då karriären avslutades.
Bor: Radhus i Storuman, med maken Björn Ferry och sonen Dante, 5. En mil från hembyn Ensamheten med 15 ”klanmedlemmar”, men har som mål att en dag bo i ett ekohus.
Intressen: Armbrytning och hållbarhetsfrågor. Älskar att driva och utveckla projekt med fokus på hållbarhet och jämställdhet!
Oanad talang: ”Grym på att plantera gran- och tallplantor. Startade mitt aktiebolag med pengar jag tjänat ihop genom plantering, 28 öre plantan.”
Inspiratör: Farfar Tore, en riktig miljöhjälte som var skogsarbetare och älskade att diskutera och försöka lösa världsproblemen.
Följ familjen på fossilfri.com

Res mer klimatsmart

  • Ställ bilen varannan gång. Ungefär hälften av våra bilresor är kortare än fem kilometer. Åk kollektivt, cykla eller gå, så minskar du utsläppen markant.
  • Upptäck Semestersverige istället för att resa utomlands.
    Svenskarna gör i snitt nästan tre utrikesflygresor per person och år. En lång flygresa till exempelvis Sydostasien tur och retur släpper ut ungefär 2,4 ton CO2e per person.
  • Ta tåget.
    Svenskarna gör i snitt nära en inrikesflygresa per person och år, trots att det i många fall går lika snabbt med tåg.

Heidis bästa fossilfri- tips

- Kolla ditt klimatavtryckklimatkontot.se och se var du behöver göra mest förändringar.
- Skippa flygplanssittningar. Varför inte uppleva Sverige, eller i alla fall mer närbelägna resmål som de vackra sandstränderna i Litauen och Polen, eller regnskogen i Norge? Ja, det finns faktiskt regnskog i Norge!
- Behöver du bil? Elbil fungerar utmärkt! Priserna börjar nu också gå ned och på många ställen laddar du gratis.
- Se över ditt sparande – vad gör dina besparingar och pensionspengar just nu? Används de till att finansiera bomber och granater, eller i fossila tillgångar? Kolla upp och se till att divestera (sälj av aktier, fonder eller andra investeringar som är oetiska eller moraliskt tvivelaktiga).

- Varje gång du tror att du behöver köpa något nytt – tänk ett varv till. Ofta krånglar vi till det och tror att vi behöver en massa som vi redan har eller enkelt kan låna eller köpa begagnat.
- Ät mer grönt! Vi är inte vegetarianer men väljer vegetariskt när vi är ute på uppdrag.
- Kom ihåg att du är viktig och kan göra stor skillnad!

Obs. I ditt resultat på Klimatkontot räknas inte den offentliga delen av utsläppen. Den är cirka 2 ton och kan påverkas indirekt, genom röstsedeln till exempel. Mer info på klimatkontot.se.

Med elcykel reser du miljövänligt
– utan att svettas 

Lisa Månsson elcyklar till jobbet. Foto: Elin Dunås

 

De blir allt vanligare på vägarna – de supersnabba cyklisterna som svischar förbi med sina eldrivna tvåhjulingar.

– Det känns som att man har superkrafter, säger Lisa Månsson, som varje dag cykelpendlar 3,5 mil tur och retur till jobbet, med gott miljösamvete.

 

Följ med Lisa på en tur med elcykeln

Bäst med att inte ha bil: ALLT!

- Om jag skulle berätta allt som är bra med att inte ha bil skulle du få sitta här i flera timmar. Jag säger bara ALLT!
Det svarar Mårten, snart 10 (i grön jacka), på frågan om vad han tycker om familjens bilfria år.

 

Häng med till bilfria familjen!

Res klimatsmart med Min Vardag

Fördel tågsemester

Skulle du kunna tänka dig att ta tåget hela vägen till Spanien? Här får du tips och inspiration från vane tågresenären Philipp Weiss.

Min Vardag om fördelarna med tåg

 


"Bättre utan bil"

Bilarna blir allt fler, i världen och i Sverige. Men det finns människor som går mot strömmen och hittar miljösmartare sätt att ta sig fram - och sparar både tid och pengar på det.
Min Vardag om det bilfria livet

 

"Otroligt smidigt med bilpool"

Att dela bil med andra är en del i en växande trend där man samsas om prylar – i stället för att alla ska ha sin egen. Något både miljön och deltagarna tjänar på.

Min Vardag om bilpooler