Gå till huvudinnehållet
HERO-kattkonferens-katttiger

29 september kl 12:30-13:00 på Teams

{Anmälan är stängd och kattkonferensen är genomförd.}

Stort tack till alla härliga kattälskare!

Vad roligt vi hade! Tack till alla, nästan 3800, härliga kattälskare som anmälde sig och de drygt 1 100 sötnosarna som var med och gjorde vår kattkonferens till världens största.

Vi vill även rikta ett varmt tack till den digitala veterinärkliniken FirstVet, som hjälper 50 000 katter varje år, som var med och arrangerade kattkonferensen tillsammans med oss på WWF. Tack vare alla som anmälde sig till konferensen kommer FirstVet generöst skänka hela 50 000 kr till WWFs arbete för att rädda världens hotade tigrar!

Titta på kattkonferensen i efterhand

Missade du kattkonferensen eller vill du se om du kan se din kisse i bild? Här kan du titta på den i efterhand.

chris-barbalis-n2M2SBQE6Iw-unsplash

En halvtimme av din katts nio liv

Tid:  29 september kl 12:30-13:00
Plats: Konferensen kommer hållas digitalt på Microsoft Teams

När du anmäler dig och din katt till konferensen kommer ni få ett mejl med möteslänk till Microsoft Teams och instruktioner för hur ni loggar in när det börjar närma sig kattkonferensen. Vi kommer även att skicka en SMS-påminnelse innan konferensen startar! Tänk på att om du deltar via mobilen så behöver du ladda ner Teams appen innan mötet börjar.

Vad kommer hända på världens största kattkonferens?

Louise Carlsson_pressbild_03_Foto Saga Sandin – WWF

WWFs tigerexpert

Ni kommer få träffa WWFs tigerexpert Louise Carlsson, som berättar om tigrarnas utsatta situation, om WWFs arbete, och om hur vi alla kan bidra till att fortsätta öka antalet vilda tigrar.

Daniel Norberg som moderator under Världens största kattkonferens – WWF

Daniel Norberg som moderator

Konferensen kommer ledas av komikern och multitalangen Daniel Norberg.

FirstVetveterinär

Veterinär från FirstVet

Vi kommer också att få höra veterinären Suzanne Jernberg från den digitala veterinärkliniken FirstVet berätta om likheterna mellan våra små katter och deras vilda kusiner.

Rör inte min tiger

Bli Tigerfadder med din katt!

Låt din egen lilla tiger hjälpa sina vilda kusiner, genom att månadsvis stödja WWFs arbete för att återställa tigerns livsmiljöer och stoppa tjuvjakten. När du blir fadder får du och din katt en fin berlock att hänga på kattens halsband, ett personligt fadderbevis samt WWFs naturmagasin 4 nummer/år.

BLI TIGERFADDER MED DIN KATT

Konferensen arrangeras av WWF i samarbete med den digitala veterinärkliniken FirstVet, som hjälper 50 000 katter varje år.  För varje katt som anmäler sig till konferensen skänker FirstVet 50 kronor* till WWFs arbete för att rädda världens hotade tigrar.

Tigers

Husse/Matte får dessutom en digital goodiebag

Alla som deltar på kattkonferensen får en digital goodiebag med 15 procents rabatt på FirstVets egna webbshop och en prova-på-rabatt på Sveriges största kattmagasin (värd 79 kr), Kattliv.

Vad går pengarna till som samlas in under kattkonferensen?

Konferensen arrangeras av WWF i samarbete med den digitala veterinärkliniken FirstVet. För varje katt som anmäler sig till konferensen skänker FirstVet 50 kronor* till WWFs arbete för att rädda världens hotade tigrar.

För att kunna öka antalet vilda tigrar krävs även att vi ökar tigrarnas utbredningsområde och här måste regeringar vars länder tigrar lever i vidta åtgärder omgående. De åtgärder som krävs för att kunna rädda världens tigrar är att skapa fler skyddade områden, bättre förvaltade livsmiljöer samt implementering av handlingsplaner för återhämtning av vilda tigrar. Här är även utbildade och utrustade parkvakter en betydande del. Detta går även hand i hand med att stoppa tjuvjakten och den illegala handeln av tigerdelar. En annan viktig aspekt med utbildning är att upplysa allmänheten om tigerns utsatta situation och viktiga roll i ekosystemet.

Exempel på hur pengarna används:

• Skapa fler skyddade områden där tigrar kan leva ostört och koppla samman dem med korridorer
  • Inventera och övervaka tigrar och deras bytesdjur
  • Förflytta tigrar till tidigare utbredningsområden
  • Stoppa tjuvjakt och den illegala handeln av tigerdelar
  • Påverka beslutsfattare för att öka tigrarnas skydd
  • Stärka lagstiftningen
  • Öka medvetenheten hos allmänheten för att bl a minska konflikter mellan djur och människor
  • Utbilda och förse parkvakter med resurser och utrustning
  • Förhindra illegal avverkning.
  • Restaurera gräsmarker för tigerns bytesdjur

85% gåvorna går direkt till ändamålet och 15% till insamling och administration.

Varför behöver vi rädda tigern?

Tigern är världens största vilda kattdjur och riskerar att dö ut inom en alltför snar framtid. På bara 100 år har de vilda tigrarna minskat dramatiskt, från ungefär 100 000 individer i början av förra seklet till kanske 3 200 när det var som värst år 2010.

Deras främsta hot är tjuvjakt och deras minskade livsutrymme, idag lever de på så lite som 5% av sitt ursprungliga utbredningsutrymme. Sydostasien är extra utsatt och riskerar att förlora sina sista tigrar om detta inte görs inom en snar framtid. Tigern är klassad starkt hotad på IUCNs (International Union for Conservation of Nature and Natural Resources) rödlista men tack vare allt arbete från organisationer som WWF har antalet tigrar i det vilda har ökat sedan 2016 vilket är ett kvitto på att naturvård lönar sig.

Enligt den kinesiska kalendern är 2022 tigerns år och det är sammanträffande nog i år som många avgörande beslut kommer att tas om tigerns framtid.

WWF arbetar för både människor och djur

WWF är en helt oberoende och partipolitiskt obunden miljö- och naturvårdsorganisation som bildades 1961 och finansieras till största delen med gåvor från allmänheten. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att stoppa artutrotningen, halvera fotavtrycken samt stoppa förlusten av livsmiljöer.

I Sverige grundades Stiftelsen Världsnaturfonden WWF 1971 med syfte att dels bidra till finansiering av den internationella verksamheten och att dels anslå medel till svensk forskning, utbildning och praktisk naturvårdsverksamhet. WWF står för World Wide Fund for Nature. I dag bedriver det svenska WWF-kontoret verksamheten till stor del i egen regi och inom ramen för fyra avdelningar: Skog & arter, Mat, klimat & energi, Samhälls- & näringslivsutveckling, Hav & vatten. Huvuduppgiften är att skydda den biologiska mångfalden och underlätta att naturresurser används på ett uthålligt sätt, både i Sverige och globalt.

Vad gör FirstVet?

Konferensen arrangeras av WWF i samarbete med den digitala veterinärkliniken FirstVet, som hjälper 50 000 katter varje år. FirstVet är världens första digitala veterinärklinik, där djurägare enkelt kan få trygga råd från legitimerade veterinärer. Tjänsten grundades i Sverige 2016 och finns idag även i Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Tyskland och USA.

Vad är tidningen Kattliv?

Tidningen Kattliv har getts ut sedan 1996 och är Sveriges största tidning för kattvänner! Här bjuds du på spinnande läsning om såväl stora som små katter.  Alla som deltar på kattkonferensen kommer få en prova-på-rabatt på Kattliv (värd 79 kr), Sveriges största kattmagasin.

*FirstVet skänker 50 kronor för varje anmäld deltagare upp till 50 000 kr.

Mönster från päls på sibirisk tiger

Världens största kattkonferens

Torsdag 29 september kl. 12:30

dagar : timmar : minuter : sekunder

Dela gärna:

Senast ändrad 04/10/22

Besök Frågor och svar om du har några frågor.