Gå till huvudinnehållet
vegoguiden-blabar

Blåbär växer (som alla vet) på blåbärsris som är en av vårt lands vanligaste växter – det täcker 17% av Sveriges yta! Vilda blåbär finns i princip i hela landet. Både vilda och odlade blåbär säljs i svenska butiker. Ofta kommer blåbären i butiken från olika håll i Europa, till exempel Polen och Spanien. Odlade blåbär är klimatsmarta men kräver generellt ganska mycket mark, och det finns ingen data över hur mycket bekämpningsmedel som används. Transporterna påverkar givetvis och det allra bästa är att själv promenera eller ta cykeln till skogen för att njuta av vad naturen ger!

Visste du att 250 000 ton blåbär växer i de svenska skogarna varje år – och av dessa tas bara 5 procent till vara! (Av oss människor alltså. Men en björn kan äta 184 000 bär per dag – men det ingår nog i en annan statistik…)

WWFs råd

Ät helst

• Vildväxande svenska blåbär

Ät gärna

• Ekologiska odlade blåbär

Ekologiska blåbär är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät ibland

• Odlade blåbär

Dela gärna:

Senast ändrad 09/11/22

Besök Frågor och svar om du har några frågor.